Show simple item record

dc.contributor.authorLindstedt, Elvirasv
dc.date.accessioned2012-07-20T07:27:09Z
dc.date.available2012-07-20T07:27:09Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29937
dc.description.abstractSyfte Syftet med uppsatsen är att synliggöra språkets betydelse för elevernas lärande. Frågeställningarna är, - Hur ser lärarna i undersökningen på språkets betydelse för elevens lärande och hur medvetna är de om sina egna arbetssätt? - Hur väl är deras undervisning förankrad i vetenskapliga språkrelaterade teorier? Metod Jag har gjort en kvalitativ undersökning utifrån samtalsintervjuer med tre lärare. Resultat Mitt resultat visar att lärarna är medvetna om språkets betydelse för elevens lärande och hur deras egna undervisning är förankrad i vetenskapliga teorier. Jag har också kommit fram till att det är en förutsättning att man behärskar det språk undervisningen bedrivs på väl, för att man skall förstå och ta till sig sin utbildning. Mitt resultat visar också att det finns en viss osäkerhet bland lärarna i undersökningen och hur de förhåller sig till vetenskapliga teorier i sin undervisning. Betydelse för läraryrket Undersökningens betydelse för läraryrket, är att den belyser vikten av språk för elevers lärande och möjlighet till skolrelaterade framgångar. Den belyser betydelsen av modersmålsundervisning och den tar upp begreppet "en likvärdig skola". I uppsatsen så har jag framhållit språket samt vad lärarens förhållningsätt har för betydelse för elevens lärande.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectspråkets betydelsesv
dc.subjectlärarens betydelsesv
dc.subjectteorins besv
dc.titleSpråka!sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record