• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Språka!

Sammanfattning
Syfte Syftet med uppsatsen är att synliggöra språkets betydelse för elevernas lärande. Frågeställningarna är, - Hur ser lärarna i undersökningen på språkets betydelse för elevens lärande och hur medvetna är de om sina egna arbetssätt? - Hur väl är deras undervisning förankrad i vetenskapliga språkrelaterade teorier? Metod Jag har gjort en kvalitativ undersökning utifrån samtalsintervjuer med tre lärare. Resultat Mitt resultat visar att lärarna är medvetna om språkets betydelse för elevens lärande och hur deras egna undervisning är förankrad i vetenskapliga teorier. Jag har också kommit fram till att det är en förutsättning att man behärskar det språk undervisningen bedrivs på väl, för att man skall förstå och ta till sig sin utbildning. Mitt resultat visar också att det finns en viss osäkerhet bland lärarna i undersökningen och hur de förhåller sig till vetenskapliga teorier i sin undervisning. Betydelse för läraryrket Undersökningens betydelse för läraryrket, är att den belyser vikten av språk för elevers lärande och möjlighet till skolrelaterade framgångar. Den belyser betydelsen av modersmålsundervisning och den tar upp begreppet "en likvärdig skola". I uppsatsen så har jag framhållit språket samt vad lärarens förhållningsätt har för betydelse för elevens lärande.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/29937
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_29937_1.pdf (204.1Kb)
Datum
2012
Författare
Lindstedt, Elvira
Nyckelord
språkets betydelse
lärarens betydelse
teorins be
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV