Elevansvar – vad säger lärare och elever om elevansvar i skolan?
Abstract
Sammanfattning:
Syftet med studien är att belysa hur lärare och elever resonerar och reflekterar i mötet med begreppet elevansvar.
Studien ska beskriva hur lärare och elever tolkar ansvarsbegreppet och hur elever fostras till ansvarskännande
individer. Fokus kommer ligga på att redogöra för hur elever och lärare ser på elevansvar och vad det innebär att
fostras till att bli ansvarskännande individer.
Studien har genomförts på en gymnasieskola i Göteborg där fyra lärare samt nio elever deltog i två gruppintervjuer
var. Uppsatsen bygger på en empirisk undersökning och metoden har fokuserats till kvalitativa gruppintervjuer där
lärare och elever intervjuades i grupper om två till sex deltagare.
Resultatet kan sammanfattas till att både lärare och elever säger att elevansvar främst handlar om att svara an på
lärarnas instruktioner och förväntningar. Att eleverna ska sköta sina uppgifter, ha med sig material och passa tider.
När det kommer till lärarnas och elevernas beskrivningar på vad som anses vara ett ansvarsfullt beteende så skiljer
det sig något. Lärarna anser att ansvarsfullt beteende är mer att ha en insikt och ett långsiktigt perspektiv på vad man
har för mål med studierna men eleverna tänker mer kortsiktigt och beskriver att man är ansvarsfull om man har koll
på vad som ska göras och när de ska vara klart.
Denna studie har betydelse för läraryrket för den har med sitt resultat belyst en viktig aspekt i att det råder en
motsägelse kring hur skolan kan möjliggöra för eleverna att ta ansvar och samtidigt anpassa undervisningen till varje
individs behov. (Ord: 49)
Sidanav 44
Datum: 011-1-9
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012Author
Nielsen, Kristina
Keywords
Ansvar
demokrati
skola
elevansvar
inflytande
Language
sv