• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Elevansvar – vad säger lärare och elever om elevansvar i skolan?

Sammanfattning
Sammanfattning: Syftet med studien är att belysa hur lärare och elever resonerar och reflekterar i mötet med begreppet elevansvar. Studien ska beskriva hur lärare och elever tolkar ansvarsbegreppet och hur elever fostras till ansvarskännande individer. Fokus kommer ligga på att redogöra för hur elever och lärare ser på elevansvar och vad det innebär att fostras till att bli ansvarskännande individer. Studien har genomförts på en gymnasieskola i Göteborg där fyra lärare samt nio elever deltog i två gruppintervjuer var. Uppsatsen bygger på en empirisk undersökning och metoden har fokuserats till kvalitativa gruppintervjuer där lärare och elever intervjuades i grupper om två till sex deltagare. Resultatet kan sammanfattas till att både lärare och elever säger att elevansvar främst handlar om att svara an på lärarnas instruktioner och förväntningar. Att eleverna ska sköta sina uppgifter, ha med sig material och passa tider. När det kommer till lärarnas och elevernas beskrivningar på vad som anses vara ett ansvarsfullt beteende så skiljer det sig något. Lärarna anser att ansvarsfullt beteende är mer att ha en insikt och ett långsiktigt perspektiv på vad man har för mål med studierna men eleverna tänker mer kortsiktigt och beskriver att man är ansvarsfull om man har koll på vad som ska göras och när de ska vara klart. Denna studie har betydelse för läraryrket för den har med sitt resultat belyst en viktig aspekt i att det råder en motsägelse kring hur skolan kan möjliggöra för eleverna att ta ansvar och samtidigt anpassa undervisningen till varje individs behov. (Ord: 49) Sidanav 44 Datum: 011-1-9
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/29941
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_29941_1.pdf (1.184Mb)
Datum
2012
Författare
Nielsen, Kristina
Nyckelord
Ansvar
demokrati
skola
elevansvar
inflytande
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV