dc.contributor.author | Abbestam, Kathrin | sv |
dc.date.accessioned | 2012-07-20T07:27:10Z | |
dc.date.available | 2012-07-20T07:27:10Z | |
dc.date.issued | 2012 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/29945 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att få en tydligare bild av ungdomars ekonomiska verklighet
för att kunna anpassa undervisningen i hem- och konsumentkunskap. I en rapport från myndigheten för
skolutveckling framkommer det att många ungdomar har brister i konsumentkunskap. Även i en rapport från
kronofogden visar det sig att många unga hamnar i kronofogdens register av orsaker som till stor del grundar sig
på överkonsumtion och fel prioriteringar i konsumtionen. Huvudfrågorna i uppsatsen är följande
-Hur ser ungas ekonomi ut?
-Hur ser ungdomars konsumtion ut?
-Vilka faktorer i dagens konsumtionssamhälle påverkar ungdomars konsumtion?
Studien är en textanalys där åtta olika rapporter analyserats för att svara på frågorna. En textanalys valdes för att
få en bredare bild av ungdomars konsumtion. Resultatet visar att unga får pengar att konsumera för i tidig ålder,
oftast från föräldrar och släktingar. Ålder, klass och kön har stor betydelse för ungas konsumtion. Unga har svårt
att hushålla med de medel de får, detta verkar inte så viktigt eftersom många lätt kan få mer medel att konsumera
för. Konsumtion är nästan uteslutande förknippat med nöjen och fritidsaktiviteter. Föräldrar och vänner har stor
påverkan på vad unga konsumerar, även reklam och märken så kallade ”brands” påverkar vad unga konsumerar.
Det framgår att det är viktigare att konsumera saker för att känna tillhörighet och gemenskap än att konsumera
för en hållbar miljö och för etiska värden. Som lärare är det viktigt att förankra lektionerna i elevers verklighet
för att skapa en djupare förståelse. Denna uppsats är en fördjupning i ämnet hem- och konsumentkunskap med
fokus på ungas konsumtion och påverkan på ungas konsumtion. Uppsatsen kan även ses som ett hjälpmedel till
utvecklandet av undervisningen i hem- och konsumentkunskap. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Ungdomar | sv |
dc.subject | påverkan | sv |
dc.subject | barn | sv |
dc.subject | tonåringar | sv |
dc.subject | ekonomi | sv |
dc.subject | kon | sv |
dc.title | Ungas konsumtion. Textanalys med övningsförslag för hem- och konsumentkunskap | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |