• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ungas konsumtion. Textanalys med övningsförslag för hem- och konsumentkunskap

Sammanfattning
Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att få en tydligare bild av ungdomars ekonomiska verklighet för att kunna anpassa undervisningen i hem- och konsumentkunskap. I en rapport från myndigheten för skolutveckling framkommer det att många ungdomar har brister i konsumentkunskap. Även i en rapport från kronofogden visar det sig att många unga hamnar i kronofogdens register av orsaker som till stor del grundar sig på överkonsumtion och fel prioriteringar i konsumtionen. Huvudfrågorna i uppsatsen är följande -Hur ser ungas ekonomi ut? -Hur ser ungdomars konsumtion ut? -Vilka faktorer i dagens konsumtionssamhälle påverkar ungdomars konsumtion? Studien är en textanalys där åtta olika rapporter analyserats för att svara på frågorna. En textanalys valdes för att få en bredare bild av ungdomars konsumtion. Resultatet visar att unga får pengar att konsumera för i tidig ålder, oftast från föräldrar och släktingar. Ålder, klass och kön har stor betydelse för ungas konsumtion. Unga har svårt att hushålla med de medel de får, detta verkar inte så viktigt eftersom många lätt kan få mer medel att konsumera för. Konsumtion är nästan uteslutande förknippat med nöjen och fritidsaktiviteter. Föräldrar och vänner har stor påverkan på vad unga konsumerar, även reklam och märken så kallade ”brands” påverkar vad unga konsumerar. Det framgår att det är viktigare att konsumera saker för att känna tillhörighet och gemenskap än att konsumera för en hållbar miljö och för etiska värden. Som lärare är det viktigt att förankra lektionerna i elevers verklighet för att skapa en djupare förståelse. Denna uppsats är en fördjupning i ämnet hem- och konsumentkunskap med fokus på ungas konsumtion och påverkan på ungas konsumtion. Uppsatsen kan även ses som ett hjälpmedel till utvecklandet av undervisningen i hem- och konsumentkunskap.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/29945
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_29945_1.pdf (270.6Kb)
Datum
2012
Författare
Abbestam, Kathrin
Nyckelord
Ungdomar
påverkan
barn
tonåringar
ekonomi
kon
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV