dc.description.abstract | Sammanfattning
Under vår lärarutbildnings VFU-perioder märkte vi av att det fanns elever som inte ville arbeta på lektionerna.
Det kunde vara svårt att motivera dessa elever. Vi ville ta reda på hur verksamma slöjdlärare gjorde/gör och vårt
syfte var att genom intervju med verksamma slöjdlärare, ta reda på hur de resonerade kring motivation, då de
ville öka motivationen hos sina elever till att slöjda. Vi använde oss av tvärsnittsdesign med kvalitativa intervjuer
som metod, där åtta verksamma slöjdlärare berättade om sina erfarenheter.
Resultatet visade på ett varierat svar och vi har kunnat sammankoppla det till åtta olika företeelser och
förhållningssätt. Begreppen: betyget, påtryckningar, trygghet, fånga elevens intresse och lyssna in, var något
som ansågs påverka elevernas motivation. Lyssna in och fånga elevens intresse gav eleven motivation att arbeta
på lektionen. Lärarna menade att individualisering av undervisningen gjorde att eleven kände att han/hon kunde
påverka sin situation och sina valmöjligheter. Enligt lärarna var inte detta alltid så lätt att eftersträva i
verksamheten, men detta skulle kunna göra eleven mer motiverad. Några andra begrepp som hade betydelse var
yttre motivation, uppmuntran, tekniken, att göra. Genom att uppmuntra eleverna och ge positiv respons skulle
det ge eleven drivkraften att fortsätta. Begreppet utbudet, sammankopplade man med ett ”bredvidarbete”. Här
kunde eleven lägga sitt pågående arbete åt sidan och arbeta med något annat en liten stund. Den skulle hjälpa
eleverna att finna drivkraften att fortsätta med arbetet, ansåg några av lärarna.
Finner lärarna metoden, hur man kan få alla elever motiverade att slöjda på lektionen, borde det få positiva
konsekvenser för lärandet hos eleverna. | sv |