• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Motivation i ämnet slöjd. Slöjdlärares pedagogiska metoder att motivera sina elever.

Sammanfattning
Sammanfattning Under vår lärarutbildnings VFU-perioder märkte vi av att det fanns elever som inte ville arbeta på lektionerna. Det kunde vara svårt att motivera dessa elever. Vi ville ta reda på hur verksamma slöjdlärare gjorde/gör och vårt syfte var att genom intervju med verksamma slöjdlärare, ta reda på hur de resonerade kring motivation, då de ville öka motivationen hos sina elever till att slöjda. Vi använde oss av tvärsnittsdesign med kvalitativa intervjuer som metod, där åtta verksamma slöjdlärare berättade om sina erfarenheter. Resultatet visade på ett varierat svar och vi har kunnat sammankoppla det till åtta olika företeelser och förhållningssätt. Begreppen: betyget, påtryckningar, trygghet, fånga elevens intresse och lyssna in, var något som ansågs påverka elevernas motivation. Lyssna in och fånga elevens intresse gav eleven motivation att arbeta på lektionen. Lärarna menade att individualisering av undervisningen gjorde att eleven kände att han/hon kunde påverka sin situation och sina valmöjligheter. Enligt lärarna var inte detta alltid så lätt att eftersträva i verksamheten, men detta skulle kunna göra eleven mer motiverad. Några andra begrepp som hade betydelse var yttre motivation, uppmuntran, tekniken, att göra. Genom att uppmuntra eleverna och ge positiv respons skulle det ge eleven drivkraften att fortsätta. Begreppet utbudet, sammankopplade man med ett ”bredvidarbete”. Här kunde eleven lägga sitt pågående arbete åt sidan och arbeta med något annat en liten stund. Den skulle hjälpa eleverna att finna drivkraften att fortsätta med arbetet, ansåg några av lärarna. Finner lärarna metoden, hur man kan få alla elever motiverade att slöjda på lektionen, borde det få positiva konsekvenser för lärandet hos eleverna.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/29946
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_29946_1.pdf (128.0Kb)
Datum
2012
Författare
Bergqvist, Marie-Helene
Nyckelord
Lyssna in
inspiration
drivkraft
lärande
uppmun
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV