Hur grundskole- och gymnasielärare i idrott och hälsa tar hänsyn till hälsoaspekten
Abstract
Sammanfattning: Sedan Lpo94 trädde i kraft har idrottsämnet gått under benämningen idrott och hälsa. I
nuvarande kursplan för ämnet framstår med tydlighet att ämnet ska präglas av en hälsoaspekt. Utifrån denna
bakgrund ämnar denna studie att inta lärarnas perspektiv, där syftet är att belysa grundskole- och
gymansielärares syn på hälsoaspekten i idrott och hälsa. Utgångspunkt är en kvalitativ intervjustudie där sju
lärare ger sin subjektiva syn. Resultatet visar att begreppet hälsa är svårdefinierat. Det framkommer även att
lärarna ser hälsoaspekten som en viktig grundpelare i sin undervisning. I detta sammanhang genomsyras
undervisningen ofta av ett salutogent perspektiv där lärarna har som syfte att bidra med kunskap om vad som
främjar elevernas hälsa. Flera olika moment tas upp där lärarna arbetar med hälsan som utgångspunkt, som
exempelvis styrketräning, konditionsträning, mental träning och massage. Lärarna reflekterar även över de elever
som psykiskt far illa av idrottsundervisningen vilket kan medföra en motsatt effekt till hälsa. Självkänsla och
självförtroende är därmed olika komponenter som lärarna väljer att ta i beaktning – för att alla elever
överhuvudtaget ska våga att delta i undervisningen. Ofta kopplas den hälsorelaterade undervisningen samman
med de teoretiska momenten, där den i stor utsträckning präglas av kostundervisning. Kunskaper om olika
riskfaktorer tillgodoser lärarna även kunskaper om. I detta sammanhang handlar det om hur ohälsa kan
förebyggas. Kursplanen ligger till grund för undervisningen men det ser dock betydligt olika ut hur lärarna väljer
att ta hänsyn till de olika häloaspekterna som synliggörs genom Lgr 11.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012Author
Johansson, Annette
Keywords
idrott och hälsa
undervisning
hälsobegrepp
risk
Language
sv