Show simple item record

dc.contributor.authorTvärne, Mariasv
dc.date.accessioned2012-07-20T07:27:10Z
dc.date.available2012-07-20T07:27:10Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29953
dc.description.abstractSyftet med denna studie är att ta reda på vad hållbar utveckling innebär och undersöka hur slöjdlärare förhåller sig till hållbar utveckling i ämnet slöjd och hur de undervisar i området. I studien har en enkätundersökning utförts för att undersöka hur slöjdlärare undervisar i hållbar utveckling. En förfrågan gick ut via e-post till samtliga skolor i Göteborgs stad med årskurserna F-5, F-6 och F-9 om tillträde till slöjdlärarens e-post på skolan. 69 slöjdlärare fick sedan en förfrågan om de ville delta i undersökningen och av dessa medverkade 9. Studiens slutsats är att respondenterna i undersökningen till viss del använder sig av hållbar utveckling i undervisningen utan att de själva fått tillräcklig utbildning i ämnet. Styrdokumenten vägleder slöjdlärarna till hur de kan undervisa i hållbar utveckling, men att de gör detta efter eget bevåg och intresse. Det är viktigt att slöjdlärare får en bra utbildning i hållbar utveckling under lärarutbildningen så att de på ett bra sätt kan undervisa i ämnet. Ansvaret för att lära ut ligger hos lärare och i styrdokumenten står det om att eleverna skall utvecklas till kritiskt tänkande människor och att utbildningen ska ge en god grund för att aktivt kunna delta i samhället. Hållbar utveckling är en del av styrdokumenten och viktigt i undervisningen och därför är det viktigt för lärare att kunna undervisa i området i respektive ämne.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectSlöjdsv
dc.subjectHållbar utvecklingsv
dc.subjectUndervisningsv
dc.subjectKonsumtiosv
dc.titleAtt undervisa med förutsättning för god miljö och hållbar utvecklingsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record