• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Att undervisa med förutsättning för god miljö och hållbar utveckling

Abstract
Syftet med denna studie är att ta reda på vad hållbar utveckling innebär och undersöka hur slöjdlärare förhåller sig till hållbar utveckling i ämnet slöjd och hur de undervisar i området. I studien har en enkätundersökning utförts för att undersöka hur slöjdlärare undervisar i hållbar utveckling. En förfrågan gick ut via e-post till samtliga skolor i Göteborgs stad med årskurserna F-5, F-6 och F-9 om tillträde till slöjdlärarens e-post på skolan. 69 slöjdlärare fick sedan en förfrågan om de ville delta i undersökningen och av dessa medverkade 9. Studiens slutsats är att respondenterna i undersökningen till viss del använder sig av hållbar utveckling i undervisningen utan att de själva fått tillräcklig utbildning i ämnet. Styrdokumenten vägleder slöjdlärarna till hur de kan undervisa i hållbar utveckling, men att de gör detta efter eget bevåg och intresse. Det är viktigt att slöjdlärare får en bra utbildning i hållbar utveckling under lärarutbildningen så att de på ett bra sätt kan undervisa i ämnet. Ansvaret för att lära ut ligger hos lärare och i styrdokumenten står det om att eleverna skall utvecklas till kritiskt tänkande människor och att utbildningen ska ge en god grund för att aktivt kunna delta i samhället. Hållbar utveckling är en del av styrdokumenten och viktigt i undervisningen och därför är det viktigt för lärare att kunna undervisa i området i respektive ämne.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/29953
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_29953_1.pdf (788.9Kb)
Date
2012
Author
Tvärne, Maria
Keywords
Slöjd
Hållbar utveckling
Undervisning
Konsumtio
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV