dc.contributor.author | Siversen, Sanna | sv |
dc.date.accessioned | 2012-07-20T07:27:10Z | |
dc.date.available | 2012-07-20T07:27:10Z | |
dc.date.issued | 2012 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/29956 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning:
Syfte:
Syftet med mitt examensarbete har varit att belysa glappet mellan teorin och verklighetens skola och vidare hitta
lösningar för ett meningsfullt lärande med utgångspunkt i verkligheten.
Huvudfråga:
- Vilka möjligheter finns att förbättra överrensstämmelsen med styrdokumenten och verkligheten?
-Hur ska jag förhålla mig om skolan brister i att realisera sina teorier - i relation till min syn på lärarens
uppgift, som en positiv inspirationsskraft som har syfte att se, locka fram och berika de unika
kapaciteter som finns hos alla elever?
Metod & beskrivande tillvägagångssätt:
Utgångspunkten ligger i min självupplevda skolerfarenhet. Vidare har studien stöd i undersökande litteratur- och
massmedialastudier, ett avgörande samtal med elev, ett lektionsunderlag jag skapade och i mitt
gestaltningsarbete.
Resultat:
Att synliggöra ett glapp mellan styrdokumentens individfokuserade kunskapsförmedling och verklighetens
ouppnådda mål. Vidare är att hitta förhållningssätt och metoder för att möjliggöra en bättre överrensstämmelse
däremellan. För att sedan anpassa undervisningen därefter och arbeta för ett pedagogiskt paradigmskifte där
elevens personliga kärna fokuseras och utvecklas, istället för att eleverna modelleras efter samhällsapparatens
ekonomiska styrdokument.
Betydelse för läraryrket:
Jag hoppas att min studie öppnar upp för en mer givande, levande och berikande lärarmiljö och arbetsplats. Där
de olika individerna i en klass får verktyg och frihet att utvecklas till just individer med egna åsikter och
uttryckssätt. Vidare önskar jag att studien inspirerar lärare att ta sitt ansvar att fortsätta utvecklas och vara
modiga nog att även ta sin frihet att tolka och uppfinna på allvar och utifrån de behov de har framför sig och
utifrån den verklighet de befinner sig i - hitta meningsfulla pedagogiska lösningar! | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | divergent tänkande | sv |
dc.subject | pedagogiskt paradigmskifte | sv |
dc.subject | bl | sv |
dc.title | Inifrån och Ut - om vikten av att förankra kunskapen personligt och förhindra att den blir ett utanpåverk | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |