Show simple item record

dc.contributor.authorSiversen, Sannasv
dc.date.accessioned2012-07-20T07:27:10Z
dc.date.available2012-07-20T07:27:10Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29956
dc.description.abstractSammanfattning: Syfte: Syftet med mitt examensarbete har varit att belysa glappet mellan teorin och verklighetens skola och vidare hitta lösningar för ett meningsfullt lärande med utgångspunkt i verkligheten. Huvudfråga: - Vilka möjligheter finns att förbättra överrensstämmelsen med styrdokumenten och verkligheten? -Hur ska jag förhålla mig om skolan brister i att realisera sina teorier - i relation till min syn på lärarens uppgift, som en positiv inspirationsskraft som har syfte att se, locka fram och berika de unika kapaciteter som finns hos alla elever? Metod & beskrivande tillvägagångssätt: Utgångspunkten ligger i min självupplevda skolerfarenhet. Vidare har studien stöd i undersökande litteratur- och massmedialastudier, ett avgörande samtal med elev, ett lektionsunderlag jag skapade och i mitt gestaltningsarbete. Resultat: Att synliggöra ett glapp mellan styrdokumentens individfokuserade kunskapsförmedling och verklighetens ouppnådda mål. Vidare är att hitta förhållningssätt och metoder för att möjliggöra en bättre överrensstämmelse däremellan. För att sedan anpassa undervisningen därefter och arbeta för ett pedagogiskt paradigmskifte där elevens personliga kärna fokuseras och utvecklas, istället för att eleverna modelleras efter samhällsapparatens ekonomiska styrdokument. Betydelse för läraryrket: Jag hoppas att min studie öppnar upp för en mer givande, levande och berikande lärarmiljö och arbetsplats. Där de olika individerna i en klass får verktyg och frihet att utvecklas till just individer med egna åsikter och uttryckssätt. Vidare önskar jag att studien inspirerar lärare att ta sitt ansvar att fortsätta utvecklas och vara modiga nog att även ta sin frihet att tolka och uppfinna på allvar och utifrån de behov de har framför sig och utifrån den verklighet de befinner sig i - hitta meningsfulla pedagogiska lösningar!sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectdivergent tänkandesv
dc.subjectpedagogiskt paradigmskiftesv
dc.subjectblsv
dc.titleInifrån och Ut - om vikten av att förankra kunskapen personligt och förhindra att den blir ett utanpåverksv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record