• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Den åtråvärda kreativiteten – Faktorer som bevarar kreativitet från barndom till verksam vuxen

Abstract
Ingången till denna uppsats bygger på att kreativitet är en allmän medfödd förmåga som i många fall avtar med åren. Denna uppsats är både en teoristudie i ämnet kreativitet och en kvalitativ intervjustudie med fyra kreativt yrkesverksamma personer. Syftet med uppsatsens teoristudie var att ta reda på vilka faktorer eller förutsättningar under uppväxten som har betydelse för ett fortsatt kreativt liv. Jag beskriver olika tolkningar av kreativitet och varför det är viktigt, både för individen och för samhället. Utifrån frågeställningar i teoristudien gjorde jag en egen kvalitativ intervjustudie av fyra individer som idag arbetar kreativt. Huvudfrågan jag ställde var: Hur blir man en kreativ människa? Utifrån svaren fick jag fram och presenterar ca 0 faktorer, t.ex. barndom, familjebakgrund, skolerfarenheter, personlighet och talang som väsentliga förutsättningar för kreativitet. Jag diskuterar också i vilken utsträckning dessa faktorer bidragit positivt till ett kreativt kapital hos dessa fyra individer. Resultatet gav att de fyra individerna generellt har ett stort kreativt kapital men att de kreativa resurserna inte alltid funnits i familjen. Barndomen, särskilt de första åren har haft stor betydelse. De har också grundlagt sin talang i barndomen. En väsentligt bidragande faktor i bevarandet av kreativitet är att utveckla motståndskraft för kritik. De didaktiska konsekvenserna gav att det är av grundläggande betydelse att barn och unga får uppleva trygghet och självständighet i sin barndom och att de blir sedda så att de upptäcker sin talang och hittar sin plats i tillvaron.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/29958
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_29958_1.pdf (242.4Kb)
Date
2012
Author
Olsson, Malin
Keywords
Kreativitet
barndom
kreativa yrken
lekfullhet
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV