”Gör man det bara teoretiskt så kommer det bara vara teoretiskt” – En kvalitativ undersökning om elevers och lärares syn på ämnet Gehörs- och musiklära på gymnasiet
Abstract
Sammanfattning
Den här studiens övergripande syfte är att undersöka hur lärare och elever upplever ämnet Gehörs- och
musiklära (Ge/Mu) i gymnasiet och vad undervisningen i ämnet genererar för kunskaper, samt att jämföra
resultaten med varandra och med ämnets kursplan. Undersökningen vilar på ett sociokulturellt perspektiv.
Tonvikten ligger framförallt på det ”situerade lärandet”, vilket innebär att situationen som en person lär sig i
också är en del av det hon eller han lär sig. För att den lärandes kunskaper ska bli så användbara som möjligt
krävs det att lärsituationerna liknar de sammanhang där kunskapen är tänkt att användas.
Undersökningsmetoden som användes var kvalitativ samtalsintervju av respondentkaraktär. Signifikant för
denna typ av intervjumetod är att den påminner om ett samtal, vilket ger goda förutsättningar för en djupare
förståelse kring hur respondenten resonerar. Det sammanlagda antalet studieobjekt för studien var fyra lärare och
16 elever. Lärarna representerade fyra olika gymnasieskolor i västra Sverige, där de vid tiden för
undersökningen undervisade i Ge/Mu. Elevunderlaget utgjordes av fyra elever i årskurs 3 från vardera av dessa
fyra gymnasieskolor. Samtliga elever läste eller hade läst Ge/Mu A.
Studien visar att eleverna och lärarna ser ganska lika på Ge/Mu, men att lärarna i högre grad än eleverna
upplever att ämnet ger ett helhetsperspektiv på musik. Den visar också att både elever och lärare har svårt att
formulera hur kunskaperna som Ge/Mu ger kan användas i det praktiska musicerandet.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012Author
Egnell, Martin
Keywords
Gehörs- och musiklära
musikteori
gehör
situerat
Language
sv