• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Gör man det bara teoretiskt så kommer det bara vara teoretiskt” – En kvalitativ undersökning om elevers och lärares syn på ämnet Gehörs- och musiklära på gymnasiet

Abstract
Sammanfattning Den här studiens övergripande syfte är att undersöka hur lärare och elever upplever ämnet Gehörs- och musiklära (Ge/Mu) i gymnasiet och vad undervisningen i ämnet genererar för kunskaper, samt att jämföra resultaten med varandra och med ämnets kursplan. Undersökningen vilar på ett sociokulturellt perspektiv. Tonvikten ligger framförallt på det ”situerade lärandet”, vilket innebär att situationen som en person lär sig i också är en del av det hon eller han lär sig. För att den lärandes kunskaper ska bli så användbara som möjligt krävs det att lärsituationerna liknar de sammanhang där kunskapen är tänkt att användas. Undersökningsmetoden som användes var kvalitativ samtalsintervju av respondentkaraktär. Signifikant för denna typ av intervjumetod är att den påminner om ett samtal, vilket ger goda förutsättningar för en djupare förståelse kring hur respondenten resonerar. Det sammanlagda antalet studieobjekt för studien var fyra lärare och 16 elever. Lärarna representerade fyra olika gymnasieskolor i västra Sverige, där de vid tiden för undersökningen undervisade i Ge/Mu. Elevunderlaget utgjordes av fyra elever i årskurs 3 från vardera av dessa fyra gymnasieskolor. Samtliga elever läste eller hade läst Ge/Mu A. Studien visar att eleverna och lärarna ser ganska lika på Ge/Mu, men att lärarna i högre grad än eleverna upplever att ämnet ger ett helhetsperspektiv på musik. Den visar också att både elever och lärare har svårt att formulera hur kunskaperna som Ge/Mu ger kan användas i det praktiska musicerandet.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/29966
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_29966_1.pdf (537.1Kb)
Date
2012
Author
Egnell, Martin
Keywords
Gehörs- och musiklära
musikteori
gehör
situerat
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV