dc.contributor.author | Lidén, Josefin | sv |
dc.date.accessioned | 2012-07-20T07:27:11Z | |
dc.date.available | 2012-07-20T07:27:11Z | |
dc.date.issued | 2012 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/29967 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning
Syftet med min undersökning är att synliggöra och problematisera hur eleven upplever pianot som medierande redskap i
sångundervisningen. Detta har gjorts genom en huvudfråga: Hur upplever eleven pianot som medierande redskap i
sångundervisningen? Min teoretiska utgångspunkt är det sociokulturella perspektivet och de centrala begreppen;
Medierande redskap och (Musikalisk) Kommunikation.
Undersökningen har genomförts på en gymnasieskola, estetiska programmet, genom kvalitativa intervjuer av sex elever
i årskurs 3, slumpmässigt valda från tre sångpedagoger. Två elever från varje pedagog, med olika pianokompetens,
intervjuades i syfte att se eventuella skillnader i respondenternas svar.
Det utkristalliserades ett antal teman i resultatdelen som sedan diskuterats i relation till teorin. Resultatet visar att
pedagogens pianokompetens spelar en stor roll i huruvida pianot som medierande redskap främjar elevens sångliga
lärande i sångundervisningen. Pianot som fysiskt redskap verkar vara fullt tillräckligt i sig självt i en praktisk funktion
där pianot är ett stöd för elevens lärande vid uppvärmningar, skalövningar och instudering av nya sånger. Pedagogens
intellektuella redskap är avgörande för vad eleverna lär sig och vilket fokus eleven får i sitt sångtekniska och
uttrycksmässiga lärande av pedagogen. Kommunikationen och samspelet knyter samman de fysiska och intellektuella
redskapen och verkar också vara nyckeln till lärandet i det musikaliska uttrycket.
Sett ur ett sociokulturellt perspektiv sker lärande konstant genom användningen av och med olika fysiska och
intellektuella redskap i kommunikation och interaktion mellan olika människor. Eftersom pianot är ett av
sångundervisningens medierande redskap och min undersökning indikerar att pedagogens pianokompetens påverkar
elevens lärande i sång, är denna undersökning högst relevant för blivande och verksamma sångpedagoger. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Pianot som medierande redskap | sv |
dc.subject | sångundervisning | sv |
dc.subject | m | sv |
dc.title | ”Man behöver ju inte spela fantastiskt men – kunna kompa” - Pianot som medierande redskap i sångundervisningen ur ett elevperspektiv. | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |