Visa enkel post

dc.contributor.authorSkog, Kiasv
dc.date.accessioned2012-07-20T07:27:11Z
dc.date.available2012-07-20T07:27:11Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29968
dc.description.abstractSammanfattning Rapportens syfte är att synliggöra ett problem som rör gymnasieelevers förståelse av ämnet musiklära. Är det så att musiklärare lärt sig notkunskap och musiklära i så unga år att de har svårt att lära ut detta till gymnasieelever? Min tanke är att förståelsen av det språk musikläran utgör kräver en större omställning än vad vi som så att säga ”alltid” kunnat det kan förstå. Jag har för detta arbete valt en kvalitativ undersökningsmetod; jag har intervjuat två lärare på estetprogrammets musikaliska inriktning samt en elevgrupp i årskurs ett, bestående av sex elever. Jag har dessutom gjort en läromedelsinventering där jag undersökt i vad mån författarna tar sådan kunskap som tonhöjd och rytm för självklar hos eleven. Mitt undersökningsmaterial består av fyra intervjuinspelningar och tjugo läroböcker i musiklära. Mina resultat tyder på att lärare har svårt att sätta sig in i den värld eleven som ännu inte lärt sig noter befinner sig i. Eleverna menar i intervjuerna att de först lär sig detaljer och sedan så småningom förstår helheten. Jag menar att det skulle ha stor betydelse för både elever och lärare i musik om det funnes en pedagogik som hjälpte elever, som ännu inte förstått hur notsystemet är uppbyggt, att knäcka denna kod. Eleven skulle få en djupare kunskap i ämnet om hon fick en helhetsbild snarare än ett antal detaljer att själv foga samman.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectMusiklärasv
dc.subjectnotskriftsv
dc.subjecttyst kunskapsv
dc.subjecttystad kunskapsv
dc.titleMusiklära, en tystad kunskap?sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post