Musikteorin, läraren och populärmusiken - en kvalitativ studie av det populärkulturella inflytandet i musikteoriundervisningen
Sammanfattning
Sammanfattning:
Syftet med denna uppsats är att undersöka hur det populärkulturella inflytandet har påverkat
musikteoriundervisningen. Med undersökningen hoppas jag kunna problematisera musiklärarens roll i
teoriundervisningen och därigenom bidra med tankar om hur undervisningen idag bedrivs, i vilken tradition och
i vilket syfte. Hur upplever musiklärare det ökade populärkulturella inflytandet inom musikundervisningen i
relation till undervisningen i musikteori och hur upplever dessa musiklärare att ämnet musikteori har förändrats
över tid? För att undersöka detta forskningsområde har jag genomfört fyra stycken kvalitativa intervjuer med fyra
lärare på tre gymnasieskolor och i en musikklass inom Göteborgsområdet. Jag har använt ett sociokulturellt
perspektiv som teoretisk utgångspunkt i analysen av respondenternas svar. Resultatet av undersökningen delades
utifrån teorin in i kategorierna ”musikteorins ämnesinnehåll”, ”musikteorins undervisningsform”, ”elevernas
drivkraft”, ”medierande verktyg” samt ”samspel och integration”. Ur ett sociokulturellt perspektiv har den
omgivande miljön en stor påverkan på vad eleverna upplever som ”nödvändig” kunskap för sitt eget
musicerande. Ämnet kan då upplevas onödigt eftersom man redan kan spela tillräckligt bra på sitt instrument
och i grupp utan att använda sig av musikteorikunskaperna. Samtidigt har populärmusikens etablering i
musikundervisningen inneburit en tydligare markering mot ”finkulturen” och dess symboler. Undersökningen
visar att musikteoriämnet är långt ifrån den övriga musikundervisningen vad gäller arbete med IKT och
medierande verktyg, inkluderandet av elevernas olika instrument, genrebakgrund och repertoar i undervisningen
samt det som rör elevernas bristande motivation för ämnet. Med andra ord märks populärkulturen ytterst sällan i
musikteoriundervisningen. Det som jag upplever som denna undersöknings största behållning är den övertygelse
som samtliga respondenter delar vad gäller integrationen av musikteoriundervisningen i övriga musikämnen.
Musikundervisningen kommer i framtida paradigmskiften att tvingas till nya perspektiv. Då måste vi som
pedagoger vara förberedda och redan veta svaret på vad det vi vill att eleverna skall kunna och vad vill vi att de
skall ta med sig från skolan. För det estetiska programmet tror jag att just behovet av integrering mellan
musikämnena är av yttersta vikt för att synliggöra nya perspektiv.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2012Författare
Mortensen, Jakob
Nyckelord
Musikteori
populärmusik
Gehörs- och musiklära
m
Språk
sv