Analys och reflektion - verktyg i sångpedagogyrket
Sammanfattning
Sammanfattning:
Syftet med denna studie är att identifiera och belysa problematik kring betygssättning och bedömning gällande
ämnet Sång i gymnasieskolan. I fokus ligger lärprocessen och relationen till det egna lärandet.
Mina frågeställningar är:
- Hur tänker pedagoger kring begrepp i styrdokument som rör analys och reflektion?
- Hur tänker pedagoger kring möjligheten att betygssätta och bedöma kunskaper och förmågor som rör analys
och reflektion?
- Hur arbetar pedagoger med att hjälpa elever att utveckla sina analytiska och reflektiva förmågor?
Jag har gjort djupintervjuer med tre sångpedagoger som har varierande antal år i yrket och anställning på olika
typer av gymnasieskolor. Jag har valt att arbeta med djupintervju då jag vill fokusera på att beskriva och förstå
vad enskilda personer upplever. Intervjuerna har genomförts med hjälp av en intervjumanual och har analyserats
enligt kvalitativa metoder. Frågorna har jag utformat med hjälp av uppsatsens syfte och frågeställningar samt
med hjälp av rådande styrdokument. De tre frågeställningarna är uppdelade i teman skapade utifrån
informanternas tankar.
Resultaten av undersökningen visar informanternas syn på hur bedömning och betygssättning är en utmaning i
läraryrket. Exempel på detta är att analys och reflektion är viktigt att behärska för att förstå och ta ansvar för sin
egen lärprocess och för att kunna musicera med ett eget uttryck. Resultaten visar också att bedömning och
betygssättning till stor del handlar om att bedöma elevers mognad och ambition. Vidare visar resultaten på risken
för subjektiv bedömning och om det finns en egentlig nytta med betyg i ämnet Sång. Resultaten ger även
exempel på hur man kan öva analys och reflektion och att detta ger positiva effekter på lärandet, med ett vidgat
uttryck som ett mål.
I och med det målstyrda skolsystem vi har i Sverige är det av vikt att samtalen angående bedömning och
betygssättning hålls levande då varje pedagog måste relatera betygskriterierna utifrån varje enskild elev. Att
eleverna ska analysera och reflektera kring sin lärprocess genomsyrar styrdokumenten på alla nivåer och i alla
ämnen i gymnasieskolan. Med kontinuerliga samtal kring begreppen analys och reflektion torde pedagoger
kunna hjälpa varandra och sina elever till ett vidgat kunskapsbegrepp och en medvetenhet kring den egna
lärprocessen.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2012Författare
Carlsson, Karolina
Nyckelord
analys
reflektion
bedömning
betygssättning
sån
Språk
sv