• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vilket betyg sjöng jag?

Abstract
Språk: Svenska Huvudämne: Musik Sammanfattning I denna uppsats avhandlas bedömning i ämnet kör, både ifråga om betygsättning och bedömningsunderlag. Syftet med uppsatsen är att svara på hur lärare bedömer, vad som bedöms och varför i ämnet kör. Tidigare forskning i ämnet behandlas för att svara på dessa frågor utöver en kvalitativ forskningsintervju jag genomfört där fem lärare intervjuats. Tre av lärarna är verksamma inom en musiklinje på gymnasienivå och två lärare är verksamma inom musikklasser på grundskolenivå. Resultatet har analyserats efter kvalitativa metoder och presenteras utefter en tematisering baserad på en intervjuguide. Resultatet av undersökningen visar på en övervägande samstämmighet med tidigare forskning, där lärarna baserar sina bedömningar på en mängd synliga och osynliga kriterier. Många av dessa kriterier går utanför vad kursplanerna stipulerar. Lärarna ställs inför ett dilemma där bedömningens administrativa och sorterande funktion ställs mot den pedagogiska. I mötet med detta dilemma premierar lärarna strategier som syftar till att motivera eleverna till fortsatt lärande. Studien visar också på hur lärare till stor del baserar sin bedömningspraxis på intuition. Bland de kriterier för bedömning i kör som lärarna nämnde betonades koncentrationsförmåga, samarbetsförmåga, initiativförmåga och lyhördhet särskilt starkt. Andra viktiga egenskaper som anfördes som kriterier var engagemang, att kunna hålla sin stämma och att ha social kompetens. Undersökningen utgår från ett kognitivistiskt, sociokulturellt perspektiv på lärande. Resultatet belyses också utifrån ett ställningstagande för formativ bedömning i undervisning och visar på en stark tendens mot summativ bedömningspraxis hos de intervjuade lärarna. 1
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/29975
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_29975_1.pdf (766.1Kb)
Date
2012
Author
Eriksson, Andreas
Keywords
Musik
didaktik
kör
sång
bedömning
betyg
form
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV