Show simple item record

dc.contributor.authorEriksson, Andreassv
dc.date.accessioned2012-07-20T07:27:12Z
dc.date.available2012-07-20T07:27:12Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29975
dc.description.abstractSpråk: Svenska Huvudämne: Musik Sammanfattning I denna uppsats avhandlas bedömning i ämnet kör, både ifråga om betygsättning och bedömningsunderlag. Syftet med uppsatsen är att svara på hur lärare bedömer, vad som bedöms och varför i ämnet kör. Tidigare forskning i ämnet behandlas för att svara på dessa frågor utöver en kvalitativ forskningsintervju jag genomfört där fem lärare intervjuats. Tre av lärarna är verksamma inom en musiklinje på gymnasienivå och två lärare är verksamma inom musikklasser på grundskolenivå. Resultatet har analyserats efter kvalitativa metoder och presenteras utefter en tematisering baserad på en intervjuguide. Resultatet av undersökningen visar på en övervägande samstämmighet med tidigare forskning, där lärarna baserar sina bedömningar på en mängd synliga och osynliga kriterier. Många av dessa kriterier går utanför vad kursplanerna stipulerar. Lärarna ställs inför ett dilemma där bedömningens administrativa och sorterande funktion ställs mot den pedagogiska. I mötet med detta dilemma premierar lärarna strategier som syftar till att motivera eleverna till fortsatt lärande. Studien visar också på hur lärare till stor del baserar sin bedömningspraxis på intuition. Bland de kriterier för bedömning i kör som lärarna nämnde betonades koncentrationsförmåga, samarbetsförmåga, initiativförmåga och lyhördhet särskilt starkt. Andra viktiga egenskaper som anfördes som kriterier var engagemang, att kunna hålla sin stämma och att ha social kompetens. Undersökningen utgår från ett kognitivistiskt, sociokulturellt perspektiv på lärande. Resultatet belyses också utifrån ett ställningstagande för formativ bedömning i undervisning och visar på en stark tendens mot summativ bedömningspraxis hos de intervjuade lärarna. 1sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectMusiksv
dc.subjectdidaktiksv
dc.subjectkörsv
dc.subjectsångsv
dc.subjectbedömningsv
dc.subjectbetygsv
dc.subjectformsv
dc.titleVilket betyg sjöng jag?sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record