dc.description.abstract | Språk: Svenska
Huvudämne: Musik
Sammanfattning
I denna uppsats avhandlas bedömning i ämnet kör, både ifråga om betygsättning och
bedömningsunderlag. Syftet med uppsatsen är att svara på hur lärare bedömer, vad som
bedöms och varför i ämnet kör. Tidigare forskning i ämnet behandlas för att svara på dessa
frågor utöver en kvalitativ forskningsintervju jag genomfört där fem lärare intervjuats. Tre av
lärarna är verksamma inom en musiklinje på gymnasienivå och två lärare är verksamma inom
musikklasser på grundskolenivå. Resultatet har analyserats efter kvalitativa metoder och
presenteras utefter en tematisering baserad på en intervjuguide. Resultatet av undersökningen
visar på en övervägande samstämmighet med tidigare forskning, där lärarna baserar sina
bedömningar på en mängd synliga och osynliga kriterier. Många av dessa kriterier går utanför
vad kursplanerna stipulerar. Lärarna ställs inför ett dilemma där bedömningens administrativa
och sorterande funktion ställs mot den pedagogiska. I mötet med detta dilemma premierar
lärarna strategier som syftar till att motivera eleverna till fortsatt lärande. Studien visar också
på hur lärare till stor del baserar sin bedömningspraxis på intuition.
Bland de kriterier för bedömning i kör som lärarna nämnde betonades koncentrationsförmåga,
samarbetsförmåga, initiativförmåga och lyhördhet särskilt starkt. Andra viktiga egenskaper
som anfördes som kriterier var engagemang, att kunna hålla sin stämma och att ha social
kompetens. Undersökningen utgår från ett kognitivistiskt, sociokulturellt perspektiv på
lärande. Resultatet belyses också utifrån ett ställningstagande för formativ bedömning i
undervisning och visar på en stark tendens mot summativ bedömningspraxis hos de
intervjuade lärarna.
1 | sv |