Show simple item record

dc.contributor.authorKristensen, Marcussv
dc.date.accessioned2012-07-20T07:27:12Z
dc.date.available2012-07-20T07:27:12Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29976
dc.description.abstractSammanfattning Det här examensarbetet undersöker hur ett arbetslag samtalar och formulerar sin pedagogiska, ämnesmässiga och tekniska kunskap i planering och undervisning. Till vetenskaplig grund ligger koncepten PCK och TPACK, med sina teorier om vilka kunskaper en lärare bör ha för att kunna undervisa – dvs. hur man integrerar pedagogik, ämneskunskap och teknik i undervisningen. Examensarbetet undersöker även relationen mellan de tre kunskaperna hos det undersökta arbetslaget – hur pass benägna är lärarna att integrera dem i sin undervisning. Insamlingen av den empiriska datan har gjorts med tre kvalitativa metoder, genom observation av lärarnas planeringstillfällen, en gruppintervju av arbetslaget med fokus på hur lärarna arbetar med pedagogisk, ämnesmässiga och teknisk kunskap i sina respektive klasser, samt slutligen två samtalsintervjuer med rektor respektive en av skolans IT-guider. Resultat visar att skolans tillgång till digitala redskap har förbättrats de senaste åren, och på väg att bli bättre. Det fanns exempelvis tillgång till dator, bildprojektor och ljudsystem i varje klassrum, liksom en klassuppsättning av bärbara datorer som lärarna kunde boka. De medverkande lärarnas kunskap om teknik är god i relation till användandet av digital teknik. Lärarnas användande av teknik i undervisningen är av utvecklande art – de använder så att säga sina tekniska redskap på ett avancerat vis. Med avancerad användning av teknik syftas det till att tekniken utvecklas från sitt ursprungliga användningsområde för att passa den pedagogiska användningen. Lärarna säger sig också vara medvetna om att de behöver fördjupa sin kunskap ytterligare för att anpassa sig till kommande år, i och med införandet av ett en-till-en-klassrum för deras elever.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectDigital tekniksv
dc.subjectITsv
dc.subjectIKTsv
dc.subjectPCKsv
dc.subjectTPCKsv
dc.subjectTPACKsv
dc.titleTeknik, pedagogik och ämneskunskap – hur artikuleras och formuleras TPACK i ett arbetslag planering och praktik av undervisningsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record