Teknik, pedagogik och ämneskunskap – hur artikuleras och formuleras TPACK i ett arbetslag planering och praktik av undervisning
Abstract
Sammanfattning
Det här examensarbetet undersöker hur ett arbetslag samtalar och formulerar sin pedagogiska,
ämnesmässiga och tekniska kunskap i planering och undervisning. Till vetenskaplig grund ligger koncepten
PCK och TPACK, med sina teorier om vilka kunskaper en lärare bör ha för att kunna undervisa – dvs. hur
man integrerar pedagogik, ämneskunskap och teknik i undervisningen. Examensarbetet undersöker även
relationen mellan de tre kunskaperna hos det undersökta arbetslaget – hur pass benägna är lärarna att
integrera dem i sin undervisning.
Insamlingen av den empiriska datan har gjorts med tre kvalitativa metoder, genom observation av lärarnas
planeringstillfällen, en gruppintervju av arbetslaget med fokus på hur lärarna arbetar med pedagogisk,
ämnesmässiga och teknisk kunskap i sina respektive klasser, samt slutligen två samtalsintervjuer med rektor
respektive en av skolans IT-guider.
Resultat visar att skolans tillgång till digitala redskap har förbättrats de senaste åren, och på väg att bli
bättre. Det fanns exempelvis tillgång till dator, bildprojektor och ljudsystem i varje klassrum, liksom en
klassuppsättning av bärbara datorer som lärarna kunde boka. De medverkande lärarnas kunskap om teknik
är god i relation till användandet av digital teknik. Lärarnas användande av teknik i undervisningen är av
utvecklande art – de använder så att säga sina tekniska redskap på ett avancerat vis. Med avancerad
användning av teknik syftas det till att tekniken utvecklas från sitt ursprungliga användningsområde för att
passa den pedagogiska användningen. Lärarna säger sig också vara medvetna om att de behöver fördjupa
sin kunskap ytterligare för att anpassa sig till kommande år, i och med införandet av ett en-till-en-klassrum
för deras elever.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012Author
Kristensen, Marcus
Keywords
Digital teknik
IT
IKT
PCK
TPCK
TPACK
Language
sv