• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Staden som klassrum

Sammanfattning
Syftet med uppsatsen är att undersöka och peka på hur historieundervisning lättare kan bedrivas utomhus i stadsmiljö på historiska platser med digitala hjälpmedel, samt att peka på fördelar och nackdelar med utomhuspedagogik. Huvudfrågorna som styr uppsatsen är; Vilka digitala möjligheter finns för att bedriva mer historieundervisning utomhus? Vilka fördelar och nackdelar finns det med att lämna klassrummet ur ett utomhus- och historiepedagogiskt perspektiv? Undersökningen har genomförts med kvalitativa intervjuer med pedagoger från flera olika områden; muséer med stadsvandringar, läromedelsförlag och Göteborgs Stad. Resultatet blev att det nu 011 finns en mängd digitala möjligheter att bedriva mer historieundervisning utomhus. Tekniken tar hela tiden fortlöpande steg framåt. Elever har oftast redan tillgång till tekniken och de använder sig av den frekvent. Vi kommer få se alltmer av möjligheter som det digitala erbjuder, speciellt från läromedelsförlagen. Det finns många goda skäl till att ta undervisning ut från klassrummet med stöd i läroplanen, ämnesplaner för historia, bland utomhuspedagoger och i sociokulturella tankegångar. De intervjuade pedagogerna gav många anledningar till att flytta ut ur klassrummen. Det handlar om att vara på plats och att lära av verkligheten och se spåren av det förflutna. Det är en stor pedagogisk vinst. Nackdelarna med att vistas utomhus handlar om väderberoende, koncentration och rädsla för att eleverna ska tappa fokus. Uppsatsen handlar om Göteborg men är i min mening generaliserbar på fler större städer. Det går att uttala sig allomfattande om fördelarna med att undervisa på det här viset. Dessutom behöver det inte bara gälla historia även om det visade sig extra fördelaktigt. Ämnen som samhällskunskap vore också lämpligt att bedriva mer på plats. För min egen del så har jag fått upp ögonen för det här sättet att undervisa och det är min förhoppning att den som läst uppsatsen också blir inspirerad att bedriva mer undervisning utomhus, gärna med digitala hjälpmedel.  
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/29979
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_29979_1.pdf (199.8Kb)
Datum
2012
Författare
Petersson, Anders
Nyckelord
IKT
digitalism
läromedel
utomhuspedagogik
hist
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV