Visa enkel post

dc.contributor.authorKarlsson, Kjell-Eriksv
dc.date.accessioned2012-07-20T07:27:12Z
dc.date.available2012-07-20T07:27:12Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29981
dc.description.abstract         Sammanfattning:  I projektet har jag utvecklat och utvärderat en metod för spelutvecklingsbaserat lärande inom  området historia för gymnasieelever. Studien syftar till att besvara hur väl min utarbetade metod  fungerar samt om elevernas arbete går att bedöma enligt ämnets betygskriterier. Jag utvecklar en  egen spelutvecklingsmetod som är baserad på två tidigare studier som jag sedan utvärderar genom  ett designexperiment. Eleverna uppvisar ett stort intresse för metoden och arbetar engagerat,  kreativt och samarbetsinriktat. Jag dokumenterar arbetet genom observationer,  loggboksanteckningar, redovisning, diskussioner i helklass samt elevernas underlag till sin  presentation. Med en enkel matris som jag konstruerat utifrån betygskriterierna anser jag att jag kan  göra en adekvat bedömning av elevernas arbete. Jag anser att studien visar på att speldesign som  undervisningsmetod fungerar väl som ett arbetssätt i en variationsinriktad pedagogik. Den låter  eleverna arbeta inom ett för de flesta av dem känt och uppskattat område, nämligen datorer och  spel, som också har tydliga kopplingar till examensmålen för det gymnasiala samhällsprogrammet.        sv
dc.language.isosvsv
dc.titleDataspelsutveckling som undervisningsmetod i historiasv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post