Show simple item record

dc.contributor.authorKarlsson, Åsa
dc.contributor.authorKilsbro, Anna
dc.date.accessioned2006-04-12T09:32:51Z
dc.date.available2006-04-12T09:32:51Z
dc.date.issued2005
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/300
dc.description.abstractArbetets art: Examensarbete, 10 p Kurs: LAU 350 Titel: Gemensamma erfarenheter - en kvalitativ studie om möjligheterna att synliggöra strävansmålen för svenska och matematik. Antal sidor: 34 Författare: Åsa Karlsson, Anna Kilsbro Handledare: Stefan Strömberg Examinator: Roy Tärneberg Bakgrund Ett tidigare arbete under utbildningen, som gjorts tillsammans, väckte idéer om vad som valts att kalla en gemensam erfarenhet. Med det menas i arbetet någonting som man gör tillsammans med barngruppen, antingen hela eller en del av den, och har som utgångspunkt för undervisningen. I studien har vi valt att rikta oss till barn på förskolan, alltså ett till femåringar. Syfte Syftet med fördjupningsarbetet var att ta reda på om man som pedagog kan utgå från en gemensam erfarenhet och använda den för att synliggöra läroplanens strävansmål för matematik och svenska. Frågeställningar • Använder pedagoger i verksamheten en gemensam erfarenhet, och i så fall hur? • Kan man genom en gemensam erfarenhet möjliggöra läroplanens strävansmål i matematik och svenska, och i så fall hur? Metod Det är en kvalitativ studie. Utgångspunkt till arbetet har använts en undersökning som byggde på en aktivitet ihop med barn i förskola. Vilket kompletterades med intervjuer med sex pedagoger som var verksamma i förskola. Resultat I undersökningen som förklarar en gemensamerfarenhet framkommer det att den bidrar till att intressera och motivera de delaktiga barnen. Pedagoger i verksamheten bemötte också arbetssättet som positivt, fastän de kanske inte använde det fullt ut idag. Så i studien som gjords finns stöd till att en gemensam erfarenhet kan vara en bra metod att använda i de tidigare åldrarna och att den går att använda för att väva in matematik och svenska. Läroplanens strävansmål uppnås likaväl med denna metod som med de traditionella matematik- och svenskasamlingarna.eng
dc.format.extent705267 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosweeng
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningeng
dc.relation.ispartofseriesht05 2611-101eng
dc.titleGemensamma erfarenheter - en kvalitativ studie om möjligheterna att synliggöra strävansmålen för svenska och matematik.eng
dc.typeTexteng
dc.type.uppsokCeng
dc.type.svepothereng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record