• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Gemensamma erfarenheter - en kvalitativ studie om möjligheterna att synliggöra strävansmålen för svenska och matematik.

Sammanfattning
Arbetets art: Examensarbete, 10 p Kurs: LAU 350 Titel: Gemensamma erfarenheter - en kvalitativ studie om möjligheterna att synliggöra strävansmålen för svenska och matematik. Antal sidor: 34 Författare: Åsa Karlsson, Anna Kilsbro Handledare: Stefan Strömberg Examinator: Roy Tärneberg Bakgrund Ett tidigare arbete under utbildningen, som gjorts tillsammans, väckte idéer om vad som valts att kalla en gemensam erfarenhet. Med det menas i arbetet någonting som man gör tillsammans med barngruppen, antingen hela eller en del av den, och har som utgångspunkt för undervisningen. I studien har vi valt att rikta oss till barn på förskolan, alltså ett till femåringar. Syfte Syftet med fördjupningsarbetet var att ta reda på om man som pedagog kan utgå från en gemensam erfarenhet och använda den för att synliggöra läroplanens strävansmål för matematik och svenska. Frågeställningar • Använder pedagoger i verksamheten en gemensam erfarenhet, och i så fall hur? • Kan man genom en gemensam erfarenhet möjliggöra läroplanens strävansmål i matematik och svenska, och i så fall hur? Metod Det är en kvalitativ studie. Utgångspunkt till arbetet har använts en undersökning som byggde på en aktivitet ihop med barn i förskola. Vilket kompletterades med intervjuer med sex pedagoger som var verksamma i förskola. Resultat I undersökningen som förklarar en gemensamerfarenhet framkommer det att den bidrar till att intressera och motivera de delaktiga barnen. Pedagoger i verksamheten bemötte också arbetssättet som positivt, fastän de kanske inte använde det fullt ut idag. Så i studien som gjords finns stöd till att en gemensam erfarenhet kan vara en bra metod att använda i de tidigare åldrarna och att den går att använda för att väva in matematik och svenska. Läroplanens strävansmål uppnås likaväl med denna metod som med de traditionella matematik- och svenskasamlingarna.
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URL:
http://hdl.handle.net/2077/300
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
HT05-2611-101.pdf (688.7Kb)
Datum
2005
Författare
Karlsson, Åsa
Kilsbro, Anna
Publikationstyp
other
Serie/rapportnr.
ht05 2611-101
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV