Show simple item record

dc.contributor.authorBäck, Svitlana
dc.date.accessioned2012-08-14T12:05:46Z
dc.date.available2012-08-14T12:05:46Z
dc.date.issued2012-08-14
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/30107
dc.descriptionSpecialarbete, 15 hp Svenska som andraspråk, fördjupningskurs SSA133 VT 2011 Handledare: Roger Källströmsv
dc.description.abstractI denna uppsats undersöker jag några sfi-lärares syn på individualisering. Vilka möjligheter respektive begränsningar ser de med att individualisera undervisningen? Med denna studie vill jag också ta reda på hur de arbetar med individualisering samt vad de tror att den har för effekt på språkinlärningen. I uppsatsens teoridel utgår jag från en inlärnings teori som grundar sig på den sociokulturella synen på lärande samt på Kolbs och Dunn och Dunns lärstilsteorier. Jag har använt mig av intervjuer som metod. Jag har intervjuat fem sfi-lärare. Samtliga lärare är verksamma i Göteborgskommun. Resultatet av undersökningen visar att de intervjuade sfi-lärarna betraktar individualisering, som undervisning, som anpassas efter individens förutsättningar och behov. Det råder en positiv inställning till individualisering bland lärarna, även om det ges en del kritik för att individualiserig har blivit för mycket en trend, som den moderna skolan bara ska följa. Det positiva med individualiserad undervisning är att eleven får möjlighet att studera utifrån sina personliga förutsättningar, ha inflytande över sitt lärande samt korta ner sin lärsträcka. Resultaten visar också att arbete med individualisering innebär en del hinder, vilka är litet tidsutrymme för lektionsplanering, stora grupper, stress, samt att de svaga och osjälvständiga eleverna kommer i kläm. Sfi-lärarna är medvetna om att olika elever har olika förmågor, förutsättningar samt lärstilspreferenser och därför varierar sfi-lärarna metoderna för att möta alla behov i klassen. Det har visat sig att sfi-lärarna tror på att individualisering kan vara effektiv, men bara om eleverna är duktiga, självgående och motiverade. Detta leder till att elever, som inte tillhör denna kategori, exkluderas. Viktigare än individualisering anses vara att eleverna använder och tränar språket i ett socialt sammanhang, vilket överensstämmer med det sociokulturella perspektivet, som grundar sig på att allt lärande är socialt och sker genom interaktion med andra människor.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectindividualiseringsv
dc.subjectindividanpassasv
dc.subjectlärstilarsv
dc.subjectsfisv
dc.titleIndividualisering inom sfi ur lärarnas perspektivsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokHumanitiesTheology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Swedisheng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för svenska språketswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record