• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Masteruppsatser (IPS)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Masteruppsatser (IPS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vem i hela världen kan man lita på? En kritisk diskursanalys av Lgr11 och Skollag 2010:800

Abstract
Syfte: Det övergripande syftet med detta arbete är att granska Lgr11 och Skollagen 2010:800 med hjälp av kritisk diskurs analys, för att försöka utröna huruvida dessa nya utbildningspolitiska reformer gynnar elevernas lärande eller om det är en ideologiskt producerad text som används för att få fram ett budskap som mer passar in i den samtid vi lever i idag. Med teori och forskningsgenomgången som en bakgrund har det utkristalliserats tre aspekter som studien kommer att ha fokus på; 1) Att undersöka de eventuella motsägelser som kan föreligga i dokumenten, och på vilket sätt de i så fall eventuellt utgör en bristande trovärdighet i dessa dokument. 2) Dokumentens innehåll kopplat till tidigare forskning. D.v.s. om det går att påvisa kopplingar till den vetenskapliga forskning som har bedrivits inom skolväsendet, och då främst den nationella forskningen. 3) Att undersöka skolans huvudsakliga funktioner såsom de benämns i dokumenten och i forskningen, och se hur de kan kopplas till begreppet lärande. Teori: Teoriramen innefattar en utbildningssociologisk grund som tar sin början i kritisk teori och Marxismen och fortsätter via utbildningssociologiska aspekter på skolan fram till den svenska grundskolans olika reformer. Begrepp som demokrati och läroplansforskning samt utbildningsförändring förklaras i detta kapitel. Metod: Som ansats har jag använt mig av kritisk teori i grunden och därefter kritisk diskurs analys enligt Fairclough´s modell, samt immanent kritik. Resultat: Skolans huvudfunktioner tycks vara att skapa ett anställningsbart humankapital med hög faktisk kunskapskompetens för att kunna konkurrera med syfte att bevara klasskillnader och öka det ekonomiska kapitalet i landet. Men, styrdokumenten innehåller en rad inre motsättningar som minskar dess trovärdighet. Inom styrdokumenten framträder målsättningen vara att fostra och forma passiva, medgörliga individer som lätt anpassar sig till ett ideologiskt budskap – d.v.s. att skapa individer som lär utan att reflektera över sin kunskap.
Degree
Student Essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/30112
Collections
  • Masteruppsatser (IPS)
View/Open
gupea_2077_30112_1.pdf (393.3Kb)
Date
2012-08-15
Author
Gabrielsson, Marianne
Keywords
Lgr11
Skollag 2010:800
Kritisk teori
Fairclough
Marxism
kritisk diskursanalys
conservative modernization
Series/Report no.
Masteruppsats
VT12-IPS-01 PDAU63
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV