Föräldrars syn på kontakten med lärare. En undersökning av hur föräldrar med utländsk bakgrund upplever kontakten med lärare i den svenska skolan
Abstract
Syfte: Undersöka utländska föräldrars erfarenheter och uppfattningar av kontakter med läraren i den svenska skolan, för att kunna utveckla samarbetet mellan skolan och föräldrar med utländsk bakgrund.
Teori: Genom ett fenomenologiskt förhållningssätt försöka förstå hur 10 föräldrar med utländskbakgrund utifrån sitt perspektiv upplever och beskriver kontakten med läraren i den svenska skolan.
Metod: Studien utförs genom fenomenologiskt halvstrukturerade kvalitativa intervjuer.
Resultat: Genom att den personliga kontakten med läraren utvidgas känner sig de flesta föräldrarna i undersökningen mer välkomna till skolan. Föräldrarna beskriver på olika sätt hur de bäst får kontakt med läraren. Viktiga ingredienser i kontakten är att läraren ger föräldrarna av sin tid och sitt engagemang. De här komponenterna återfinns också i studiens litteraturanknytning.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012-08-22Author
Bergström, Ingrid
Series/Report no.
Kandidatuppsats
VT12-IPS-05 PDGX62
Language
swe