Elevers värderingar – är de betygsgrundande? - En experimentell studie om huruvida en elevs värderingar påverkar betygssättningen
Sammanfattning
Syfte Syftet med denna studie är att undersöka om elevers värderingar
påverkar betygssättningen.
Frågeställning Finns det ett samband mellan elevers värderingar och lärares
betygssättning?
Bakgrund: Tidigare forskning visar att betyg inte alltid sätts på klara
grunder. Faktorer som felaktigt påverkar bedömningen vägs
ofta in och avgör vilket betyg som sätts på en elev. Detta är ett
rättssäkerhetsproblem och bidrar till brister i likvärdighet inom
den svenska skolan. Forskning bör därför göras för att belysa
olika faktorer som kan ligga till grund för felaktig bedömning.
Metod: För att få ett svar på frågeställningen har ett experiment
genomförts. Lärargrupper har fått betygssätta en av tre
konstruerade elevuppsatser om ”dödsstraff”. Uppsatserna är,
förutom stimulit om 3-5 meningar, identiska. En version gav
uttryck för demokratiska uppfattningar, en neutrala och en
odemokratiska. Utifrån uppsatserna har lärarna fått fylla i en
enkät om bedömningen de skulle ha gjort av uppsatsen..
Statistisk analys visar sedan om stimulit haft någon effekt på
bedömningen.
Resultat Det finns ett statistiskt samband mellan en elevs åsikter och det
betyg läraren sätter. Elever med odemokratiska värderingar
tenderar att få ett lägre betyg än de med demokratiska
värderingar
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2012-08-31Författare
Barath, Filip
Nyckelord
Lärare
bedömning
värderingar
Serie/rapportnr.
Shk
Språk
swe