Medietango – om Twitters betydelse för opinionsbildningen.
Abstract
Titel Medietango
– om Twitters betydelse för opinionsbildningen.
Författare Robert Olsson
Kurs Examensarbete i medie- och
kommunikationsvetenskap, Göteborgs universitet.
Termin Vårterminen 2012.
Handledare Jenny Wiik.
Sidantal 41
Antal ord 15 324
Syfte Syftet med studien är att undersöka hur intervjupersonernas aktivitet i sociala medier, med huvudinriktning på Twitter, påverkar möjligheten att få en opinionsbildande roll i traditionella medier.
Metod Den kvalitativa samtalsintervjun.
Material Studien bygger på åtta samtalsintervjuer.
Huvudresultat Det finns enligt respondenterna en tydlig koppling mellan det personliga tilltalet i kombination med en professionell bas och
exponering i de traditionella medierna. Studiens intervjupersoner har genom sitt agerande på Twitter fått en opinionsbildande roll i traditionella medier i frågor de själva identifierat som viktiga. Respondenterna är inte överens om nyttan av att kombinera aktivitet i olika sociala medier med varandra för att nå opinionsbildande framgång.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012-08-31Author
Olsson, Robert
Keywords
Mediekonvergens
Parasocialitet
Sociala medier
Twitter
Uppmärksamhetsekonomi
Series/Report no.
Examensarbete
C783
Language
swe