• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
  • Kandidatuppsatser
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
  • Kandidatuppsatser
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Medietango – om Twitters betydelse för opinionsbildningen.

Abstract
Titel Medietango – om Twitters betydelse för opinionsbildningen. Författare Robert Olsson Kurs Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap, Göteborgs universitet. Termin Vårterminen 2012. Handledare Jenny Wiik. Sidantal 41 Antal ord 15 324 Syfte Syftet med studien är att undersöka hur intervjupersonernas aktivitet i sociala medier, med huvudinriktning på Twitter, påverkar möjligheten att få en opinionsbildande roll i traditionella medier. Metod Den kvalitativa samtalsintervjun. Material Studien bygger på åtta samtalsintervjuer. Huvudresultat Det finns enligt respondenterna en tydlig koppling mellan det personliga tilltalet i kombination med en professionell bas och exponering i de traditionella medierna. Studiens intervjupersoner har genom sitt agerande på Twitter fått en opinionsbildande roll i traditionella medier i frågor de själva identifierat som viktiga. Respondenterna är inte överens om nyttan av att kombinera aktivitet i olika sociala medier med varandra för att nå opinionsbildande framgång.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/30169
Collections
  • Kandidatuppsatser
View/Open
gupea_2077_30169_1.pdf (376.7Kb)
Date
2012-08-31
Author
Olsson, Robert
Keywords
Mediekonvergens
Parasocialitet
Sociala medier
Twitter
Uppmärksamhetsekonomi
Series/Report no.
Examensarbete
C783
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV