Show simple item record

dc.contributor.authorOlsson, Robert
dc.date.accessioned2012-08-31T12:07:56Z
dc.date.available2012-08-31T12:07:56Z
dc.date.issued2012-08-31
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/30169
dc.description.abstractTitel Medietango – om Twitters betydelse för opinionsbildningen. Författare Robert Olsson Kurs Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap, Göteborgs universitet. Termin Vårterminen 2012. Handledare Jenny Wiik. Sidantal 41 Antal ord 15 324 Syfte Syftet med studien är att undersöka hur intervjupersonernas aktivitet i sociala medier, med huvudinriktning på Twitter, påverkar möjligheten att få en opinionsbildande roll i traditionella medier. Metod Den kvalitativa samtalsintervjun. Material Studien bygger på åtta samtalsintervjuer. Huvudresultat Det finns enligt respondenterna en tydlig koppling mellan det personliga tilltalet i kombination med en professionell bas och exponering i de traditionella medierna. Studiens intervjupersoner har genom sitt agerande på Twitter fått en opinionsbildande roll i traditionella medier i frågor de själva identifierat som viktiga. Respondenterna är inte överens om nyttan av att kombinera aktivitet i olika sociala medier med varandra för att nå opinionsbildande framgång.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesExamensarbetesv
dc.relation.ispartofseriesC783sv
dc.subjectMediekonvergenssv
dc.subjectParasocialitetsv
dc.subjectSociala mediersv
dc.subjectTwittersv
dc.subjectUppmärksamhetsekonomisv
dc.titleMedietango – om Twitters betydelse för opinionsbildningen.sv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Journalism, Media and Communicationeng
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record