• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
  • Kandidatuppsatser
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
  • Kandidatuppsatser
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Att lämna den teoretiska textboken till förmån för den riktiga världen”. Lärare och medier i undervisningen

Abstract
Titel: ”Att lämna den teoretiska textboken till förmån för den riktiga världen” - Lärare och medier i undervisningen Författare: Fredrik Andersson & Elisabeth Eriksson Institution: Institutionen för journalistik, medier och kommuniksation, JMG Kurs: Mk1500, examensarbete Termin: Vårterminen 2012 Uppdragsgivare: LUN, Annika Bergström Handledare: Jan Strid Syfte: Att undersöka lärares beskrivning gällande sina arbetssätt om, för och med medier samt motiven till dessa. Metod: Kvalitativa/kvantativa mailenkätintervjuer av lärare som arbetar med medier i undervisningen. Material: Mailenkäter Nyckelord: Medier, Media Literacy, Media Education, Mediepedagogik, IKT, Digital kompetens, Metodik, Pedagogik, Didaktik, Styrdokument, Lärare Antal ord: 19.939 + Abstract, Executive summary samt Bilagor Huvudresultat: De tillfrågade lärarna i vår undersökning använder både aktivt och entusiastiskt medier i sin undervisning. Användningsområdena är många och personligt utarbetade och anpassade till lärarnas eget arbetsätt. Samtliga mediekategorier används av ett par av lärarna, medan kategorier som TV, filmer och andra rörliga bildmedier används av alla de tillfrågade lärarna. Det arbetssätt som är vanligast är att man arbetar med medier, det vill säga använder medier som ett verktyg. De lärare som undervisar om medier, mediers form, innehåll och förutsättningar ur ett källkritiskt perspektiv, är de som har detta tydligt angivet i styrdokumenten för respektive kurs, lärare i språk, samhällskunskap och medierelaterade kurser. Medielärare arbetar även i störst utsträckning med att utbilda sina elever för medier, med andra ord medieproduktion, lära eleverna olika redigeringsprogram m.m. med avsikt att lära för ett framtida arbete inom medier. Ingen av lärarna i undersökningen nämner någon konkret inlärningsteori som de baserar sin undervisning på men det framgår att de ändå använder pedagogiska metoder i sin undervisning. De motiverar användandet av medier med att det medför många pedagogiska fördelar. Få av lärarna nämner styrdokumenten i sin motivering men det som sägs går att koppla till styrdokumenten, både de ämnesövergripande och de ämnesspecifika.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/30177
Collections
  • Kandidatuppsatser
View/Open
gupea_2077_30177_1.pdf (745.7Kb)
Date
2012-09-03
Author
Andersson, Fredrik
Eriksson, Elisabeth
Keywords
Lärare
Education
Mediepedagogik
IKT
Digital kompetens
Metodik
Pedagogik
Didaktik
Styrdokument
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV