”Att lämna den teoretiska textboken till förmån för den riktiga världen”. Lärare och medier i undervisningen
Sammanfattning
Titel: ”Att lämna den teoretiska textboken till förmån för den riktiga världen” -
Lärare och medier i undervisningen
Författare: Fredrik Andersson & Elisabeth Eriksson
Institution: Institutionen för journalistik, medier och kommuniksation, JMG
Kurs: Mk1500, examensarbete
Termin: Vårterminen 2012
Uppdragsgivare: LUN, Annika Bergström
Handledare: Jan Strid
Syfte: Att undersöka lärares beskrivning gällande sina arbetssätt om, för och med
medier samt motiven till dessa.
Metod: Kvalitativa/kvantativa mailenkätintervjuer av lärare som arbetar med medier i
undervisningen.
Material: Mailenkäter
Nyckelord: Medier, Media Literacy, Media Education, Mediepedagogik, IKT, Digital
kompetens, Metodik, Pedagogik, Didaktik, Styrdokument, Lärare
Antal ord: 19.939 + Abstract, Executive summary samt Bilagor
Huvudresultat: De tillfrågade lärarna i vår undersökning använder både aktivt och entusiastiskt medier i sin undervisning. Användningsområdena är många och personligt
utarbetade och anpassade till lärarnas eget arbetsätt. Samtliga mediekategorier används av ett par av lärarna, medan kategorier som TV, filmer och andra rörliga bildmedier används av alla de tillfrågade lärarna. Det arbetssätt som är vanligast är att man arbetar med medier, det vill säga använder medier som ett verktyg. De
lärare som undervisar om medier, mediers form, innehåll och förutsättningar ur ett källkritiskt perspektiv, är de som har detta tydligt angivet i styrdokumenten för respektive kurs, lärare i språk, samhällskunskap och medierelaterade kurser.
Medielärare arbetar även i störst utsträckning med att utbilda sina elever för medier, med andra ord medieproduktion, lära eleverna olika redigeringsprogram m.m. med avsikt att lära för ett framtida arbete inom medier. Ingen av lärarna i
undersökningen nämner någon konkret inlärningsteori som de baserar sin undervisning på men det framgår att de ändå använder pedagogiska metoder i sin undervisning. De motiverar användandet av medier med att det medför många pedagogiska fördelar. Få av lärarna nämner styrdokumenten i sin motivering men det som sägs går att koppla till styrdokumenten, både de ämnesövergripande och de ämnesspecifika.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2012-09-03Författare
Andersson, Fredrik
Eriksson, Elisabeth
Nyckelord
Lärare
Education
Mediepedagogik
IKT
Digital kompetens
Metodik
Pedagogik
Didaktik
Styrdokument
Språk
swe