• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
  • Kandidatuppsatser
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
  • Kandidatuppsatser
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Studentbloggens i sitt sammanhang – En studie av tio studentbloggar, deras tema och utformning på tre olika universitet

Abstract
Titel: Studentbloggens i sitt sammanhang – En studie av tio studentbloggar, deras tema och utformning på tre olika universitet Författare: Lisa Bergenfelz Uppdragsgivare: Institutionen för journalistik, medier och kommunikation vid Göteborgs Universitet (JMG) Kurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap. Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs universitet Termin: Vårterminen 2012 Handledare: Ulrika Andersson Sidantal/Antal ord: 44 sidor/15 487 ord inklusive källförteckning samt bilagor. Syfte: Syftet med studien är att göra en genomlysning av olika former av studentbloggar som återfinns på universitet i Sverige för att skapa förståelse hur det fungerar då ett personligt medium används inom en organisatorisk kontext. Metod: Kvalitativ innehållsanalys av studentbloggar med hjälp av Ethnographic Content Analysis (ECA). Material: Tio utvalda studentbloggar ifrån Linköpings Universitet, Karlstad Universitet och Uppsala Universitet. Huvudresultat: Arbetet med studentbloggar skilde sig åt mellan de tre universiteten. De hade olika former av avtal med studenterna som bloggade, publiceringsplattform skilde sig åt och presentationen av studentbloggen på hemsidan varierade. Detta påverkade studentbloggens sammanhang och hur anknuten studentbloggen var till universitetet. Detta påverkade vilket tema som bloggen behandlade. De studentbloggar som hade en närmare anknytning till universitetet behandlade i större grad universitetsrelaterade ämnen i sina bloggar än de studentbloggar som hade en svagare anknytning till sitt universitet. Detta påvisar att bloggen är beroende av dess sammanhang. Däremot visade det sig även att det fanns en likhet i hur de tio studentbloggarna utformades på de tre universiteten. Studentbloggarna användande sig av olika tekniska funktioner på liknande vis. Det kom till uttryck i en liknande hantering av bilder och länkar i blogginlägg och liknande användning av kategorier, arkiv och länkar i marginalen på bloggen. Resultaten visar på att studentbloggens tema och utformning påverkas av sin anknytning till universitetet men även av hur studenten är bunden av rollen som bloggare vilket tar sig i uttryck i anpassningen efter en gemensam bloggpraktik hos studentbloggarna. Tillsammans påverkar detta hur studentbloggen utformas.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/30185
Collections
  • Kandidatuppsatser
View/Open
gupea_2077_30185_1.pdf (1.865Mb)
Date
2012-09-05
Author
Bergenfelz, Lisa
Series/Report no.
Examensarbete
C790
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV