dc.contributor.author | Bergenfelz, Lisa | |
dc.date.accessioned | 2012-09-05T08:40:47Z | |
dc.date.available | 2012-09-05T08:40:47Z | |
dc.date.issued | 2012-09-05 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/30185 | |
dc.description.abstract | Titel: Studentbloggens i sitt sammanhang – En studie av tio studentbloggar, deras tema och
utformning på tre olika universitet
Författare: Lisa Bergenfelz
Uppdragsgivare: Institutionen för journalistik, medier och kommunikation vid Göteborgs
Universitet (JMG)
Kurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap. Institutionen för journalistik,
medier och kommunikation, Göteborgs universitet
Termin: Vårterminen 2012
Handledare: Ulrika Andersson
Sidantal/Antal ord: 44 sidor/15 487 ord inklusive källförteckning samt bilagor.
Syfte: Syftet med studien är att göra en genomlysning av olika former av studentbloggar som
återfinns på universitet i Sverige för att skapa förståelse hur det fungerar då ett personligt
medium används inom en organisatorisk kontext.
Metod: Kvalitativ innehållsanalys av studentbloggar med hjälp av Ethnographic Content
Analysis (ECA).
Material: Tio utvalda studentbloggar ifrån Linköpings Universitet, Karlstad Universitet och
Uppsala Universitet.
Huvudresultat: Arbetet med studentbloggar skilde sig åt mellan de tre universiteten. De hade
olika former av avtal med studenterna som bloggade, publiceringsplattform skilde sig åt och
presentationen av studentbloggen på hemsidan varierade. Detta påverkade studentbloggens
sammanhang och hur anknuten studentbloggen var till universitetet. Detta påverkade vilket
tema som bloggen behandlade. De studentbloggar som hade en närmare anknytning till universitetet behandlade i större grad universitetsrelaterade ämnen i sina bloggar än de
studentbloggar som hade en svagare anknytning till sitt universitet. Detta påvisar att bloggen
är beroende av dess sammanhang. Däremot visade det sig även att det fanns en likhet i hur de
tio studentbloggarna utformades på de tre universiteten. Studentbloggarna användande sig av olika tekniska funktioner på liknande vis. Det kom till uttryck i en liknande hantering av
bilder och länkar i blogginlägg och liknande användning av kategorier, arkiv och länkar i
marginalen på bloggen. Resultaten visar på att studentbloggens tema och utformning påverkas
av sin anknytning till universitetet men även av hur studenten är bunden av rollen som
bloggare vilket tar sig i uttryck i anpassningen efter en gemensam bloggpraktik hos
studentbloggarna. Tillsammans påverkar detta hur studentbloggen utformas. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Examensarbete | sv |
dc.relation.ispartofseries | C790 | sv |
dc.title | Studentbloggens i sitt sammanhang – En studie av tio studentbloggar, deras tema och utformning på tre olika universitet | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Journalism, Media and Communication | eng |
dc.type.degree | Student essay | |