• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
  • Kandidatuppsatser
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
  • Kandidatuppsatser
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Hur ska jag gå tillväga?” En kvalitativ studie om ungdomars informationssökningsprocess.

Abstract
Titel: ”Hur ska jag gå tillväga?” En kvalitativ studie om ungdomars informationssökningsprocess. Författare: Fanny Eineren. Handledare: Magnus Fredriksson. Uppdragsgivare: Athlete School Advisor. Kurs: Examensarbete i Medie – och Kommunikationsvetenskap. Institution: Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, JMG. Sidantal: 44 (exklusive referenslista & bilagor) Antal ord: 18 227 (exklusive referenslista & bilagor) Syfte: Att studera hur ungdomar söker information och hur detta kan förstås i ett socialt sammanhang. Metod: Den kvalitativa samtalsintervjun. Material: Studien bygger på 8 stycken samtalsintervjuer med ungdomar som någon gång haft för avsikt att kombinera studier och idrott i USA. Sex av respondenterna ska åka till USA i år eller nästa år. En av respondenterna studerar för tillfället i USA och den sista hade för avsikt att åka men kom aldrig iväg. Huvudresultat: Min studie har visat att målgruppen har ett konstant informationsbehov genom hela informationssökningsprocessen. Detta eftersom nya frågor hela tiden uppkommer. Målgruppens informationsbehov består framförallt av två områden. Dels har de ett behov av allmän information och dels har de ett behov av specifik information så som vad som krävs av dem. För att finna information använder de flera informationskanaler. Studien visar att den informationskanal som målgruppen framförallt föredrar är personer som för tillfället studera och idrottar i USA. Av den anledningen behöver företaget förbättra kopplingen mellan blivande och nuvarande studenter. Slutligen visar studien att målgruppens val och meningsskapande till stor del grundar sig i deras habitus och symboliska kapital.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/30210
Collections
  • Kandidatuppsatser
View/Open
gupea_2077_30210_1.pdf (689.0Kb)
Date
2012-09-07
Author
Eineren, Fanny
Keywords
habitus och symboliskt kapital
Sense-making approach
meningsskapande
informationskanaler
informationssökning
informationsbehov
Informationssökningsprocess
Series/Report no.
Examensarbete
C805
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV