• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Magisteruppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Magisteruppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Bilden av den medvetslösa patienten. Intensivvårdssjuksköterskors beskrivningar av hur de lär känna den medvetslösa patienten.

The image of the unconscious patient. Intensive Care Nurses' descriptions of how they get to know the unconscious patient.

Abstract
Introduktion: Att lära känna patienten innebär både att lära känna patienten som person och att lära känna patientens fysiska reaktionsmönster. Att möta patientens livsvärld innebär att både patientens, de närståendes och sjuksköterskans perspektiv inkluderas och förstås som ett sammanhang. Att vara medvetslös innebär att inte reagera på någon form av tilltal eller fysiska stimuleringar. Syfte: Syftet med studien är att beskriva hur intensivvårdssjuksköterskan lär känna sin medvetslösa patient och att belysa intensivvårdssjuksköterskans syn på vikten av att lära känna den medvetslösa patienten. Metod: Data kommer att samlas in med intervjuer och analyseras med kvalitativ innehållsanalys. En pilotstudie där tre kvinnliga sjuksköterskor intervjuades genomfördes för att testa metodens hållbarhet. Resultat: I resultatet av pilotstudien framkom tre teman: att skapa sig en bild av patienten, att uppmärksamma patienten och en förutsättning för god och individuell omvårdnad. Resultatet visar på flera olika sätt som sjuksköterskan använder sig av för att lära känna den medvetslösa patienten. Diskussion: Anhöriga är en mycket viktig källa för att kunna lära känna patienten som person, kanske den viktigaste. Att använda sin förförståelse kan vara till hjälp för sjuksköterskan, särskilt om patienten inte har några anhöriga. Det är viktigt för sjuksköterskan att tänka på hur hon kommunicerar med den medvetslösa patienten. Slutsats: Resultatet av pilotstudien bekräftar att fördjupad kunskap om hur sjuksköterskan lär känna den medvetslösa patienten är värdefull och kan bidra till bättre omvårdnad och minskat vårdlidande för denna sårbara patientgrupp.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/30211
Collections
  • Magisteruppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
View/Open
gupea_2077_30211_1.pdf (247.7Kb)
Date
2012-09-07
Author
Kjellberg, Anna
Keywords
caring
family
intensive care
knowing the patient
unconscious
unresponsive
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV