Godsterminalernas (om)lokalisering i stadsomvandlingen - Dåtid, nutid, drivkrafter och framtidsutsikter i Göteborgsregionen
Abstract
För att förstå begreppet omlokalisering och dess orsaker är det viktigt att först studera teorier om begrepp som tillgänglighet, markanvändning, markpriser, förtätning och decentralisering. Begreppen påverkar på olika sätt omlokaliseringarna och det är viktigt att genom empirisk forskning förstå hur de relaterar sig till varandra för att kunna tillämpa begreppen.
Kartor är utmärkt som metod när det handlar om att studera geografiska aspekter på ett fenomen, som t.ex. rumsliga samband eller skillnader. För att studera hur ovannämnda begrepp påverkar en region som Göteborgsregionen, utfördes studier av kartor från olika år. Däremot har metoden att studera kartor nackdelar när de rumsliga fenomenen ska förklaras med varförfrågan. Detta problem kan delvis kringgås genom att studera Översiktsplaner, vilka fungerar som underlag för planerarnas framtidsvisioner, och fastighetskartor för att reda ut vilken omlokalisering som har skett och vilka drivkrafterna och de bakomliggande orsakerna har varit.
Omvandlingen av markanvändningsstrukturen i Göteborgsregionen har skett successivt över tid och under de nästan 40 senaste åren har skillnaderna varit markanta. Godsdistributionens lokaliseringsmönster har skiftat stegvis mellan 1975 och 2011 och många industriområden som fanns 1975 finns inte längre, samtidigt som nya har tillkommit. Gemensamt för många av de industriområden som försvunnit är att de var verksamma inom varvsindustri och idag används marken till bl.a. bostäder. Gemensamt för de nytillkomna industriområdena är lokaliseringen vid stora vägar, vilket ger hög tillgänglighet. Detta är en genomgående trend för de områden som fanns 1975 och har fortsatt att expandera och/eller förtätas till idag (Backadalen, Högsbo, Arendal). En decentralisering av områden och förtätning av existerande områden har skett beroende på faktorer som markanvändning, markpriser, infrastruktur och tillgänglighet. Detta skapar agglomerationsfördelar i form av lägre logistikkostnader.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2012-09-12Author
Tiderman, Alexander
Westman, Olof
Series/Report no.
Kandidatuppsats i kulturgeografi och geografi med kulturgeografisk inriktning
2012:15
Language
swe