dc.description.abstract | Abstrakt
Institutionen för svenska språket
Författare: Nadja Jotun och Sofia Hemgren
Titel: Andraspråksperspektiv i lärarutbildningen? - en studie om i vilken mån tre
lärarutbildningars obligatoriska delar ger de blivande lärarna verktyg att möta
andraspråkselever.
Problem
Andraspråkslever som grupp har svårare att nå målen i kursplanerna.
Syfte och frågeställningar
Vi vill utröna om tre lärarutbildningar i landet tillhandahåller redskap som läraren behöver i mötet
med andraspråkselever eftersom lärares kompetens har betydelse för elevers skolresultat.
• Hur ser kursplansinnehållet ut gällande andraspråkselevers förutsättningar för lärande?
• Hur har kursplanerna implementerats?
• Hur kan vi sätta makt- och marginaliseringsteorier i relation till resultatet av ovanstående
frågeställningar?
Metod
Vi har använt oss av kvalitativ innehållsanalys av kursplaner och litteraturlistor samt
intervjuer med studenter och seminarieledare.
Resultat
Inslagen av andraspråksperspektiv var få i alla tre utbildningarna. De inslag som fanns visade
dock att Mälardalens högskola hade det tydligaste andraspråksperspektivet. På
Mittuniversitetet fann vi spår av andraspråksperspektiv i en kurs, men kursinnehållet verkar
inte ha haft någon större effekt på de studenter vi intervjuat. Göteborgs universitet antar ett
sociokulturellt perspektiv i en kurs, men har inget explicit andraspråksperspektiv. I en annan
kurs på Göteborgs universitet fann vi också inslag av andraspråksperspektiv. Detta tycks dock
inte ha implementerats. Sett utifrån de makt– och marginaliseringsteorier vi utgått ifrån bör
således Göteborgs universitet och Mittuniversitetet se över sin verksamhet för att öka
andraspråkselevers chans till likvärdig utbildning. Mälardalens högskola däremot har lyckats
examinera studenter som upplever sig ha fått verktyg att möta andraspråkslever.
Nyckelord: Lärarkompetens, skolsvårigheter, andraspråk, lärarutbildning, marginalisering | eng |