• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • School of Global Studies / Institutionen för globala studier
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för globala studier
  • Humanekologi
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • School of Global Studies / Institutionen för globala studier
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för globala studier
  • Humanekologi
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Traditionell Ekologisk Kunskap – ett verktyg för en hållbar framtid?: Ett brukarperspektiv på användandet av Traditionell Ekologisk Kunskap

Sammanfattning
Vi står idag inför stora utmaningar eftersom vår miljöpåverkan resulterat i en rad miljöproblem. För att få bukt med dessa måste vi hitta alternativa sätt att göra saker på. Vi måste konsumera mindre globalt och mer lokalt. Traditionell Ekologisk Kunskap(TEK), som är ett begrepp för praktisk, erfarenhetsbaserad kunskap om djur, växter och natur, kan kanske bidra till lösningar på problemen. Innan vårt jordbruk blev beroende av fossila bränslen arbetade långt fler än idag inom jordbruket och det fanns en stor kunskap om hur naturen fungerade och hur man skulle bruka den på bästa sätt. Mitt syfte med den här uppsatsen är att belysa TEK ifrån ett brukarperspektiv för att se vad dessa personer har att säga om denna typ av kunskap och hur den kan användas idag. Jag har valt att intervjua fyra personer som på eget initiativ valt att på något sätt använda traditionella metoder i sitt bruk av naturen. Intervjusvaren kategoriserades enligt tematisk analys. Jag valde att hitta teoretiska anknytningar utefter de teman jag hittade i intervjuerna. Det resulterade i en rad anknytningar till tidigare forskning, från bland annat E. F. Schumacher och humanekologiska begrepp som holism och resiliens. Min resultatdel beskriver mina fyra intervjupersoner; hur Jonas arbetar på sin gård med en självbindare och höhässjning, Marias hantverksmässiga osttillverkning och hur hon tänker kring denna typ av mathantverk, Tins kärlek till korna och hennes arbete på fäboden utanför Rättvik och Annes vilja att sprida kunskap om traditionella metoder som till exempel hur mycket mer miljövänligt det är att använda häst istället för traktor. I analysen redogör jag för deras svar kopplat till mina frågeställningar och min teoridel. Min analys leder inte fram till en slutsats som kan sammanfattas i en mening utan är en sammanfattning av mina intervjupersoners tankar kring användandet av TEK. Jag har kommit fram till att det är viktigt att se TEK i ett sammanhang, som en del i en helhet, för att förstå hur den kan användas. Mina intervjupersoner tror att TEK har mycket att bidra med till Sveriges jordbruk i form av kunskap om alternativa tekniker och om hur jorden fungerar. De pratar om att använda en mix av traditionell och ny teknik som passar för sitt syfte. Det finns ett utbildningsvärde i TEK som bör tas tillvara. Det handlar om att förmedla en förståelse för vårt beroende av naturen. Vi kan också lära oss av den sparsamhet och uppfinningsrikedom som är förknippad med TEK.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/30300
Samlingar
  • Humanekologi
Fil(er)
gupea_2077_30300_1.pdf (1016.Kb)
Datum
2012-09-18
Författare
Petersson, Kristin
Serie/rapportnr.
Humanekologi
2012:2
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV