• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

På väg uppåt på processbarhetsstegen. En studie om vuxna inlärares grammatiska progression vid muntlig språkfärdighet.

Abstract
I den här undersökningen analyseras fyra muntliga produktioner av tre inlärare. Produktionerna är fördelade över 19 månader. Syftet med undersökningen var att följa inlärarnas utveckling under den här perioden med avseende på de grammatiska strukturer som processbarhetsteorin definierar. Särskilt stort fokus läggs vid nivå 4, närmare bestämt på den predikativa kongruensen samt inversionen. Resultatet visar att inlärarna följer den inlärningsgång som processbarhetsteorin beskriver, men ingen av informanterna visar behärskning av strukturer på den högsta nivån under någon av sina produktioner. De första tre nivåerna har processats redan mellan första och andra tillfället och därefter står de alla stilla på nivå 4 fram till den sista produktionen. Det visar sig att en majoritet av informanterna behärskar inversionen i större utsträckning än den predikativa kongruensen på nivå 4. En av informanterna visar sig oftare få till en målspråksenlig inversion i de fall där subjektet är pronominellt. Inom den morfologiska delen av nivå 4 verkar inlärare behärska numeruskongruens i högre grad än genuskongruens.
Degree
Student essay
Other description
Specialarbete, 15 hp Svenska som andraspråk, SIS 133 VT 2012 Handledare: Håkan Jansson
URI
http://hdl.handle.net/2077/30320
Collections
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
View/Open
gupea_2077_30320_1.pdf (656.3Kb)
Date
2012-09-18
Author
Hägg, Sara
Series/Report no.
Specialarbete, 15 hp
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV