Interaktionsdesign på webben - - Att påverka attityder till crowdfunding och mikroinvesterande genom grafiska komponenter och design
Interactiondesign on the web - To influence attitudes towards crowdfunding and microinvestment through visual components and design
Sammanfattning
I den här uppsatsen har vi undersökt vilka grafiska komponenter som är viktiga då man via designen av en webbsida vill påverka människors attityd i positiv riktning till ett specifikt fenomen som crowdfunding och mikroinvesterande. För att undersöka hur människor ställer sig till dessa begrepp gjorde vi en enkätundersökning. Enkätundersökningen talade om för oss att respondenterna var tveksamma till att ta risker och att personliga intressen var viktigt för om respondenterna ville investera eller ej. Därför inkluderade vi i designen grafiska komponenter som har som syfte att inge ett professionellt och förtroendeingivande intryck samtidigt som de ska beröra användarna emotionellt. I intervjuerna testade vi sedan ifall våra grafiska komponenter hade den effekt som eftersträvades. Eftersom crowdfunding och mikroinvesterande innebär vissa risker och lätt kan uppfattas som en osäker investeringsform, har den största vikten vid utformandet av webbsidan legat vid att skapa en design som utstrålar trygghet och förtroende. Ju större osäkerhet vid investerandet och ju mindre riskbenägna aktuella målgrupper är, desto viktigare roll får designen i detta avseende. Under utvecklingen av webbsidans design använde vi oss utav en rad designprinciper och kunskaper om hur människor tänker och fungerar. De grafiska komponenter som vi kom fram till var viktigast var logotypen, visuella illustrationer med animationer som förklarar nyckelbegreppen crowdfunding och mikroinvesterande, kontrasterande knappar, färgtema samt stilren design. Dessa grafiska komponenter gör webbsidan förtroendeingiviande, proffesionell, stimulerande, intressant men ska också se till att designen skapar emotionella kopplingar till användarna.
Examinationsnivå
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
Övrig beskrivning
In this paper we have investigated which visual components that are of importance when designing a website with the purpose of influencing peoples attitudes in a positive direction regarding the specific phenomenas crowdfunding and microinvestments. To investigate how people respond to these concepts we made a survey. The survey showed us that the respondents were indecivise regarding risktaking and that personal interest was of great importance weather the respondents were to invest or not. Therefor we included visual components in the design with the purpose of expressing professional and trustworthy impressions and at the same time reach the user at an emotional level. In the following interviews that we made we tested if our visual components had the intended effects. Crowdfunding and microinvestments include some risks and easily are interpreted as an uncertain form of investing. Therefor the design of the wesbite has largely focused on making the design express safety and trust. The importance of the design increases as the uncertainty of investments increases and as people are less keen on taking risks. During the development of the design we used a number of designprincipals and the knowledge of human thinking and behavior. The most important visual components are the logotype, visual illustrations with animations that explains the keyterms crowdfunding and microinvestment, buttons with contrast, colorscheme and a clean design. These visual components makes the website trustworthy, professional, stimulating, interesting but also make sure there is an emotional connection between the design and the users.
Fil(er)
Datum
2012-09-24Författare
Lindén, Erik
Scott, Thomas
Nyckelord
Crowdfunding
Mikroinvesterande
Attityder
Webbdesign
Interaktionsdesign
Grafiska komponenter
Serie/rapportnr.
2012
049
Språk
swe