Show simple item record

dc.contributor.authorStrandlycke, Göran
dc.date.accessioned2012-09-26T07:25:02Z
dc.date.available2012-09-26T07:25:02Z
dc.date.issued2012-09-26
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/30419
dc.description.abstractInledning Under hösten var det många elever på skolan där jag arbetar som hade svårt för att nå upp till kunskapskraven i SO-ämnena. Då det i dessa ämnen ställs stora krav på god läs- och skriv-förmåga fann jag det intressant att studera hur ämnena ter sig för elever i läs- och skrivsvårig-heter. Syfte Syftet med studien var att undersöka hur SO-ämnena kan te sig för elever i läs- och skrivsvå-righeter. Studiens frågeställningar var: • Hur kan några SO-lektioner se ut ur ett observatörsperspektiv? • Vilka uppfattningar har eleverna om SO-lektionerna? • Hur ser måluppfyllelsen ut för eleverna? • Hur avspeglar sig bristande måluppfyllelse i SO i elevernas IUP och åtgärdsprogram? • Vilka uppfattningar har undervisande lärare av SO-undervisningen?  Hur resonerar läraren kring begreppsbildning?  Hur resonerar läraren kring läsförståelse? Teori Teoretiskt grundade sig studien i det relationella perspektivet där elevernas förutsättningar ses relationellt och interaktionen mellan olika aktörer och olika pedagogiska verksamheter är av yppersta vikt. Även det sociokulturella perspektivet med sina artefakter har påverkat mig. Metod Då studiens problem utgick från personlig erfarenhet genomfördes den som en etnografiskt inspirerad fallstudie. För att besvara undersökningens frågor användes deltagande observat-ioner, samtal med elever och lärare, fokusgruppsintervju, studier av höstens elevomdömen, Individuella Utvecklings Planer samt åtgärdsprogrammen för de elever som hade det. Resultat De studerade elevernas uppfattningar av SO-ämnena var att de var svåra och att lektionerna var enformiga. Detta gällde både elever i och elever utan läs- och skrivsvårigheter. I studerade IUP:er och ÅP:n fanns skrivningar kring SO-ämnena, men de fokuserade mer på elevernas brister än eventuella möjligheter att utveckla lärmiljön.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesMagisteruppsatssv
dc.relation.ispartofseriesVT12-IPS-03 SLP600sv
dc.subjectelevers uppfattningarsv
dc.subjectläsförståelsesv
dc.subjectläs- och skrivsvårighetersv
dc.subjectSO-didaktiksv
dc.titleHur SO-ämnena kan te sig. Med fokus på några elever i läs- och skrivsvårighetersv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record