Ett verktyg för ökad delaktighet? En studie om iPad i förskolan för sex barn i behov av särskilt stöd
Abstract
Syfte: Syftet med undersökningen är att utforska de pedagogiska möjligheter som använd-ningen av iPad som pedagogiskt verktyg i förskolan öppnar för barn i behov av särskilt stöd för att utveckla kommunikation, samspel och delaktighet.
Teori: Studien utgår från ett sociokulturellt perspektiv med aktivitetsdiamanten som teori.
Metod: Studien är utifrån en hermeneutisk ansats med en kvalitativ karaktär. Empirin har samlats in genom observationer och samtal/intervjuer.
Resultat: För att de sex barn i behov av särskilt stöd som deltog i studien skulle uppnå delak-tighet med hjälp av en iPad visade resultatet på att pedagogerna behövde vara närvarande under iPadaktiviteten. När iPaden användes av fler än ett barn fungerade iPaden som en bro för att bygga kommunikation och på så vis samspel. Barnen i studien kommunicerade på olika sätt och resultatet visade på att iPaden lyckades skapa ett forum där barnen var tvungna att kommunicera för att samspel skulle uppstå. På så vis kan iPad ses som en tillgång för delak-tigheten för barn i behov av särskilt stöd.
Resultatet visade även på att iPadaktiviteten krävde en medveten, syftesinriktad och lyhörd pedagog för att bland annat kunna fungera som kommunikativa stöttor för barn i behov av särskilt stöd. Enligt pedagogerna som deltog i studien användes iPaden som ett samarbets-verktyg och för att träna turtagning, vilket pedagogerna ansåg behövas för att kunna samspela.
Degree
Student Essay
Collections
View/ Open
Date
2012-10-01Author
Andersson, Sara
Keywords
barn i behov av särskilt stöd
kommunikation
samspel
delaktighet
förskola
iPad
IKT
Series/Report no.
Magisteruppsats
VT12-IPS-11 SPP600
Language
swe