• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kostrådgivarens framtid på arbetsmarknaden

Abstract
Att man ska leva och äta hälsosamt för att hålla sig frisk och må bra är de flesta människor medvetna om. Trots detta har förekomsten av kostrelaterade välfärdssjukdomar ökat de senaste åren och fler och fler människor drabbas av ätstörningar av olika slag. Media påverkar samhället att tro att dieter, snabb viktnedgång och bantning är hälsosamt samtidigt som kakor, godis och chips framställs som något bra bra. Många människor börjar nu förstå att media inte alltid har rätt och intresset för att äta sund och hälsosam mat har ökat i Sverige. Som kostrådgivare har man till uppgift att öka människors förståelse för vad som är nyttig och hälsosam mat och ge dem råd kring deras kosthållning. Med det ökade intresset från samhället att lära sig mer om kost borde rimligtvis också behovet av kostrådgivare öka. Syftet med denna studie är att få en inblick i hur kostrådgivares arbetsmarknad ser ut idag för att försöka fastställa om det finns möjligheter att få jobb som kostrådgivare. För att uppfylla syftet har man i denna studie genomfört kvalitativa intervjuer med fem kostrådgivare i Jönköpings- och Göteborgsområdet. Intervjuerna bestod av frågor som rörde arbetsmarknad och efterfrågan men också utbildningar och anställningsformer. Resultaten visade att kostrådgivarna upplevde att efterfrågan idag är stor, både bland privatpersoner och företag, men att det fortfarande är svårt att ta sig in på arbetsmarknaden. Många arbetsgivare vet inte om att kostrådgivare finns och därmed är det svårt att finna jobb. Informanterna ansåg att det fanns en större marknad bland företag än privatpersoner och att det där var lättare att få jobb, framförallt i form av föreläsningar.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/30480
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
View/Open
gupea_2077_30480_1.pdf (488.0Kb)
Date
2012-10-01
Author
Bränds, Andréa
Keywords
arbetsmarknad
efterfrågan
kostrådgivare
kost
Series/Report no.
Kost- och friskvårdsprogrammet
VT 2011
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV