dc.contributor.author | Baecklund, Miriam | |
dc.contributor.author | Bråthén, Susanne | |
dc.date.accessioned | 2012-10-01T13:26:31Z | |
dc.date.available | 2012-10-01T13:26:31Z | |
dc.date.issued | 2012-10-01 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/30493 | |
dc.description.abstract | Den livsstilsrelaterade ohälsan har de senaste åren ökat kraftigt i Sverige. Levnadsvanor, såsom
kostvanor, påverkar flera riskfaktorer för ohälsa och sjukdom och förändringar i levnadsvanor
kan därmed minska antalet drabbade. För att minska sjukdomsrisker och ohälsosamma
beteenden är det viktigt att arbeta förebyggande med hälsofrämjande åtgärder. Detta kan ske
genom kostrådgivande friskvårdssamtal. En grundförutsättning för ett fungerande kostrådgivande
friskvårdssamtal är att det finns ett förtroende mellan parterna. Detta medför att arbete
med att skapa förtroende är en viktig förutsättning för att främja livsstilsförändring. Studiens
syfte är att undersöka kostrådgivares erfarenheter kring hur de skapar förtroende gentemot
klienter i kostrådgivande friskvårdssamtal. De metoder som används är kvalitativa intervjuer
samt kvalitativ innehållsanalys. Urvalet består av nio kostrådgivare som arbetar med kostrådgivande
friskvårdssamtal. Resultatet visar tre kategorier inom vilka kostrådgivarna arbetar
för att skapa förtroende gentemot en klient. Dessa tre kategorier är bemötande, kommunikation
och förhållningssätt. Även nio underkategorier framkom. Ett varmt välkomnande och
skapande av relation till klienten är delar som kostrådgivarna fokuserar på. Det är även viktigt
att lyssna och prata samma språk som klienten samt tänka på signaler i form av kroppsspråk,
klädsel, miljö och marknadsföring. Kostrådgivaren bör ha ärliga intentioner och klienten i fokus
där klienten själv få hitta egna lösningar. Professionalitet med neutrala åsikter och värderingar
samt tydliggörande av sin roll är delar som ökar förtroende. Det är även av vikt att
kostrådgivaren är väl förberedd vid samtalet samt noggrann med återkoppling. En del aspekter
av förtroendeskapande kan återfinnas i tidigare forskning medan andra är mindre utforskade. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Kost- och friskvårdsprogrammet | sv |
dc.relation.ispartofseries | VT 2011 | sv |
dc.subject | Förtroende | sv |
dc.subject | kostrådgivning | sv |
dc.subject | Förtrohälsofrämjande | sv |
dc.subject | intervju | sv |
dc.subject | innehållsanalys | sv |
dc.title | Hur skapas förtroende? Kostrådgivares erfarenheter kring förtroendeskapande i friskvårdssamtal | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Food and Nutrition, and Sport Science | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap | swe |
dc.type.degree | Student essay | |