Visa enkel post

dc.contributor.authorFrivold, Ulrika
dc.date.accessioned2012-10-03T09:44:04Z
dc.date.available2012-10-03T09:44:04Z
dc.date.issued2012-10-03
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/30512
dc.description.abstractSyfte: Huvudsyftet med studien är att genom ett diskursanalytiskt angreppssätt synliggöra och jämföra elevassistenters och klasslärares tal om målet med utbildningen i träningsskolan. Utifrån frågeställningen: Hur talar elevassistenter och klasslärare om vad som är målet med utbildningen i träningsskolan? Teori: Den teoretiska ansatsen i studien utgörs av diskursanalysen, det vill säga hur man ”talar om” eller ”skriver om” något. Angreppssättet är att synliggöra hur något skrivs fram. En diskurs är konstruerad i olika språkliga mönster som förekommer i olika sammanhang. En diskursanalys är en metod för att synliggöra mönster för att se likheter och skillnader. I diskursanalyser är teori och metod sammanflätade. Det är ett sätt att analysera talet för att hitta vad som ”egentligen” sägs. Metod: Jag har valt att utföra sammanlagt åtta intervjuer i fyra fokusgrupper bestående av dels klasslärare och dels elevassistenter verksamma i arbetslag i träningsskolan. Intervjuerna har haft en samtalsiknande struktur som genererat en omfattande empiri att bearbeta. För att besvara studiens frågeställning har jag valt att utgå ifrån diskursteori med sin tillhörande begreppsapparat. Som delmål för studien är att ta reda på hur diskursteori används och vad som kan uppnås med den som ansats. Enligt diskursteori består en text av sammanlänkande tecken som får sin betydelse i relation till varandra. Vissa av dem utkristalliseras till nodalpunkter, vilka är extra viktiga tecken som identifierar rådande diskurser. Kring nodalpunkterna ordnas de andra tecknen i kluster, och får därmed sin betydelse. Resultat: Slutsatsen är att talet om målet med utbildningen i träningsskolan är med ett diskursteoretiskt begrepp en så kallad flytande signifikant dvs. en nodalpunkt som är utsatt för en kamp mellan olika gruppers inflytande över mening, mål och innehåll i utbildningen i träningsskolan. Talet om målet med utbildningen i träningsskolan kan inte betydelsefixeras i den lokala skolans diskurs på grund av att den ständigt hotas att undergrävas av det diskursiva fältets betydelse. Sammanfattningsvis kan konstateras att talet om vardagsarbetet ser väldigt olika ut, den enskilda skolans tal om målet ser ganska olika ut men det övergripande visionära talet om målet med utbildningen i träningsskolan ser likasv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesmagisteruppsatssv
dc.relation.ispartofseriesVT12-IPS-14 SPP600sv
dc.subjectdiskursanalyssv
dc.subjectdiskursteorisv
dc.subjectträningsskolansv
dc.subjectelevassistentersv
dc.subjectspecialpedagogersv
dc.subjectskolutvecklingsv
dc.subjectmålsv
dc.titlePå väg mot samma mål? En diskursanalytisk studie av hur elevassistenter och klasslärare talar om målet med utbildningen i träningsskolansv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post