Visa enkel post

dc.contributor.authorKlintberg, Helena
dc.date.accessioned2012-10-03T10:25:26Z
dc.date.available2012-10-03T10:25:26Z
dc.date.issued2012-10-03
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/30517
dc.description.abstractSyfte: Det övergripande syftet är att ur ett livsvärldsperspektiv undersöka hur tre elever med lässvårigheter/dyslexi upplever skolan och sina studier. Studien vill även ta reda på hur eleverna ser på stödinsatser och vilka behov av dessa de anser sig ha. Jag vill med denna studie öka förståelsen och kunskapen om hur fenomenet läs- och skrivsvårigheter kan visa sig för eleverna i skolans värld och i och med det ge en utgångspunkt för diskussion om utveckling och förbättring av undervisningen. De frågeställningar studien söker få svar på är: Hur uppfattar eleverna sin skolsituation? Hur upplever de att deras läsförmåga påverkar deras skolprestation? Vilka stödinsatser anser eleverna att de är i behov av? Och vilka stödåtgärder får de? Hur upplever de bemötandet från pedagoger och klasskamrater? Hur ser de på framtiden? Forskningsansats och Metod: En fenomenologisk livsvärldsansats har använts för att få tillträde till elevernas egna erfarenheter och upplevelser av läs- och skrivsvårigheter i skolans värld. I en livsvärldsfenomenologisk ansats försöker man få tillträde till personers livsvärldar och försöker bl.a. se hur olika fenomen, i det här fallet läs- och skrivsvårigheter, visar sig för personen. Som metod valdes kvalitativ forskningsintervju. Intervjuerna har utgått från en intervjuguide med öppna frågor för att ge plats åt elevernas egna tankar och funderingar kring frågorna. Det har också getts utrymme till spontant berättande. Resultat: I resultatet framgår att fenomenet läs- och skrivsvårigheter har visat sig, och visar sig, för eleverna på olika sätt. I studien framgår att skolans organisation av skolarbetet och den specialpedagogiska verksamheten påverkar elevens livsvärld. Tillgången till individuellt stöd och även tillgång till tekniska hjälpmedel och hur de används varierar. Det är också olika hur det individuella stödet är utformat. Det påverkar elevernas livsvärld, deras upplevelser av skolan och deras möjligheter att vidga sina horisonter. Eleverna upplever till stor del sin skolvärld som positiv men efterlyser mer tid, mer stöd, alternativa sätt att redovisa och lugn och ro i klassrummet. De upplever att de har ett gott förhållande till klasskamrater och att det finns eller har funnits pedagoger i deras närhet som stöttar dem i arbetet.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesMagisteruppsatssv
dc.relation.ispartofseriesVT12-IPS-16 SPP600sv
dc.subjectlivsvärldsfenomenologisv
dc.subjectläs- och skrivsvårigheter/dyslexisv
dc.subjectspecialpedagogiksv
dc.title"Lugn och ro och lite tålamod. Vi fixar det". Tre livsberättelser om läsning i skolans världsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post